Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان

خسارت سه برابری خشکسالی نسبت به سیل ۹۸ به کشاورزی استان

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان از خسارت سه برابری خشکسالی نسبت به سیل ۹۸ به کشاورزی این استان خبر داد.

خسارت سه برابری خشکسالی نسبت به سیل ۹۸ به کشاورزی استان

به گزارش خبر نگار ایانا در استان لرستان، اسفندیار حسنی مقدم رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان در جلسه بررسی وضعیت آب و خشکسالی لرستان که با حضور دکتر ویسکرمی، نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، خشکسالی استان طی صد سال اخیر را بی‌سابقه دانست و اظهار کرد: خسارت بالایی به بخش کشاورزی وارد شده، به‌گونه‌ای که بر اساس برآوردها شاهد کاهش ۷۰۰ هزار تنی تولیدات محصولات کشاورزی به میزان ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هستیم.

 وی خاطرنشان کرد: خشکسالی به زیربخش زراعت ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، زیربخش باغبانی ۵۷۰ میلیارد تومان، زیربخش دام و طیور حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، زیربخش آبزیان ۲۴۰ میلیارد تومان و به زیربخش منابع طبیعی ۵۵۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرد.

 رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان با اشاره به خسارت سه برابری خشکسالی نسبت به سیل ۹۸ به کشاورزی استان، افزود: در لرستان آب تنظیم شده نداریم و این مهمترین مطالبه سازمان جهادکشاورزی از وزارت نیرو است.

حسنی‌مقدم ادامه داد: اگر سدهای تنظیم شده در استان داشتیم بدون شک سیل و خشکسالی این حجم از خسارت را به زیربخش‌های کشاورزی وارد نمی‌کردند.

 وی، آبیاری تحت فشار را راهبردی برای بهینه‌سازی مصرف آب عنوان و تصریح کرد: ۱۹۰ هزار هکتار زمین آبی داریم که ۶۰ هزار هکتار آن تاکنون به سامانه‌های آبیاری نوین مجهز شده‌اند.

 رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان با تاکید بر توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، تحقق این مهم را مستلزم همکاری مردم دانست و افزود: همچنین توسعه باغات دیم در استان سال‌ ۹۶ برای مصرف کمتر آب شروع شد و اکنون حدود ۷ هزار هکتار باغ دیم در لرستان داریم.

 حسنی مقدم با اشاره به برداشت غیرمجاز یکهزار و ۵۰۰ موتور تلمبه در کنار رودخانه کشکان، گفت: در این خصوص وزارت نیرو باید قانونی را وضع کند تا میزان برداشت مجاز و غیرمجاز مشخص شود.

 وی یادآور شد: با ایجاد سد و یا تکمیل سدهای نیمه‌تمام لرستان بخشی از مشکلات خوزستان نیز مرتفع خواهد شد.

 وی خاطرنشان کرد: در زمینه ممنوعیت کشت برنج نیز قانونی ‌وجود ندارد، در حال حاضر سطح زیرکشت این محصول از ۱۲ هزار هکتار سال گدشته به ۱۰ هزار هکتار کاهش پیده کرده است.

 رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان با اشاره به درآمد بالای برنج‌کاری در مقایسه با محصولات زراعی همچون گندم، افزود: کشت برنج معیشت روستایی را تغییر داده است.

حسنی مقدم با اشاره به ضعیف شدن دام‌های استان به دلیل تضعیف مراتع، گفت: در این شرایط کاهش وزن و ابتلا به برخی بیماری‌ها امری طبیعی است، از این‌رو در زمینه واکسیناسیون هماهنگی‌هایی با دامپزشکی شده که در این موارد ما را کمک کنند، بنابراین نگرانی برای کاهش تولید گوشت قرمز در استان وجود ندارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید