Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان:

تولید سالانه ۲۳ میلیون شاخه گل در لرستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: سالانه ۲۳ میلیون شاخه گل در فضای باز و بسته در استان تولید می‌شود، درصورت فراهم بودن شرایط، لرستان می‌تواند پایلوت تولید گل‌های زینتی باشد.

تولید سالانه ۲۳ میلیون شاخه گل در لرستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان لرستان؛ جواد صالحیان با اشاره به سطح زیر کشت گل‌های زینتی در استان اظهارکرد: در فضای باز ۶۶ هکتار گل زیر کشت داریم که سالانه حدود ۱۳ میلیون شاخه تولید می‌شود، همینطور در فضای بسته ۲۱ هکتار گلخانه داریم که حدود ده میلیون شاخه گل تولید می‌کنند.

  وی افزود: لرستان به ویژه در فضای باز شرایط بسیار خوبی را در راستای توسعه کشت گل‌های زینتی دارد، حدود بیست گونه گل‌های مختلف در استان تولید می‌شود.

 معاون بهبودتولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: در آمد ناشی از کشت گل‌های زینتی در شرایط گلخانه ای در استان در یک هکتار سالانه ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که رقم مناسبی است.

 صالحیان افزود: لرستان مستعد کشت گل محمدی و انواع گل زینتی از جمله گل نرگس است، کشت گل نرگس  در مناطق گرم و اراضی کم بازده و شیب دار با توجه به نیاز آبی کم و پاییزه بودن آن مناسب است، درصورت حمایت‌های لازم می‌توانیم پایلوت تولید گل‌های زینتی و محمدی در کشور باشیم.

 وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت کشت‌های گلخانه‌ای گفت: با توجه به وضعیت خشکسالی و کم آبی که حدود یک دهه است با آن مواجه هستیم یکی از راههای توسعه بخش کشاورزی کشت گلخانه‌ی است، حداکثر بهره‌وری و راندمان بالا از آب، اشتغال‌زایی و مهمتر از همه عملکرد شش تا هفت برابری نسبت به کشت در فضای باز از مزیت‌های کشت گلخانه‌ ای می باشد.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: با توجه به اقلیم مناسب استان شرایط برای تولید انواع گل‌های زینتی و شاخه بریده به ویژه در فضای بسته فراهم است.

 صالحیان گفت: توسعه کشت گل‌های زینتی نیازمند حمایت است، هر چند تسهیلات ۱۲ و نیم درصدی با بازپرداخت هفت ساله به متقاضیان کشت گل‌های زینتی پرداخت می‌شود اما به دلیل کرونا و تعطیلی مراسمات گلخانه‌داران نتوانستند تولیدات خود را عرضه کنند، انتظار داشتیم دولت حمایت‌هایی را در خصوص استمهال تسهیلات داشته باشد اما تاکنون کاری انجام نشده است.

 وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات گلخانه‌داران صادرات است، آنها مجبور هستند تولیدات خود را در بازار گل تهران عرضه کنند و از آنجا به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی صادر می‌شود.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان سهمیه گلخانه استان را ۳۰ هکتار عنوان کرد و افزود: این سی هکتار شامل گل، سبزی و صیفی‌جات است، اما در صورتی که همه متقاضیان در حوزه تولید گل‌های زینتی باشند هم محدودیتی نداریم، توسعه گلخانه‌ها به دلیل تولید و درآمد بالا همچنین مدیریت آب بسیار مهم است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید