Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان:

نگران باغات حاشیه رودخانه‌ها هستیم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: با توجه به خشکسالی و کشت محصولات آب دوست نگران باغات حاشیه رودخانه‌ها به ویژه رودخانه کشکان هستیم.

نگران باغات حاشیه رودخانه‌ها هستیم

به گزارش خبر نگار ایانا در استان لرستان؛ صالحیان با اشاره به کاهش ٤٢ درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته اظهارکرد: مهمترین تاثیر خشکسالی و کاهش بارندگی کاهش تولیدات محصولات بخش کشاورزی بود، به طوری که ما کاهش ۵۰۰ هزارتنی را در بخش کشاورزی داریم.

 وی افزود: اما کاهش یک متری سطح آب‌های زیر زمینی، کاهش ذخایر آبی به ۵۰ درصد ظرفیت، کاهش دبی رودخانه به نصف از دیگر تاثیرات خشکسالی است، این موارد خسارت‌های جبران ناپذیری را به بخش کشاورزی وارد کرده است.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: جلسات متعددی را در ستاد بحران و خشکسالی استان با حضور نمایندگان استانداری، معاونان، فرمانداران، بخشداران، شوراها و کشاورزان برگزار کردیم، امسال شرایط خاص است و نیازمند مشارکت کشاورزان در اجرای الگوی کشت و جلوگیری از کشت محصولات آب دوست به ویژه برنج، سیب زمینی و صیفی و سبزیحات است.

 صالحیان افزود: با وجود پیگیری‌های صورت گرفته اما جز در دو شهرستان الگوی کشت مد نظر ما حاصل نشد، این در حالی است که در راستای رعایت الگوی کشت تاکید شده است کشت محصولات آبدوست نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یابد.

 به گفته وی انتقال آب به اراضی دیم، ورود مهاجر، انتقال اب به سایراراضی ممنوع  است، همچنین هر گونه تسهیلات و نهاده در راستای کشت محصولات آب دوست ممنوع است.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی لرستان بیان کرد: سطح کشت سیب زمینی در شهرستان‌های سلسله و دلفان سال گذشته ۳۵۰۰ هکتار بود، درحالی که امسال به کمتر از یک هزار هکتار رسیده این اتفاق خوبی است، اما عمده مشکل ما کشت برنج است.

 صالحیان گفت: کشت برنج سال گذشته ۹۷۰۰ هکتار بوده، امسال حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ هکتار کاهش سطح برنج داشتیم اما کافی نیست، با توجه به توصیه های ترویجی و شرایط کاهش آب تاکید این است که ۳۰ درصد سال گذشته کشت برنج انجام شود اما محقق نشده است.

 وی با بیان اینکه ما نگران باغات در حاشیه رودخانه‌ها به ویژه رودخانه کشکان هستیم، افزود: اگر این روند ادامه پیدا کند قطعا با کمبود آب برای باغات مواجه هستیم، توصیه ما کاهش آبیاری و افزایش دور آبیاری است ممکن است تولید کمتر بشود اما به هر حال می‌تواند موثر باشد.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در ادامه صحبت‌های خود به ضرورت اجرای الگوی کشت اشاره و بیان کرد: رعایت الگوی کشت نیازمند مدیریت همگانی دستگاهها و همکاری کشاورزان است زیرا همانطور که می‌دانید اجرای الگوی کشت استناد قانونی ندارد.

 صالحیان گفت: لیست کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت نمی‌کنند به آب منطقه‌ای اعلام کرده‌ایم، اما مهمترین کار در راستای اجرای الگوی کشت توسط کشاورزان آموزش، ترویج و فرهنگ سازی است، الگوی کشت موضوعی فنی و تخصصی است قانونی تحت عنوان قانون الگوی کشت وجود ندارد که به استناد به آن با کسانی که الگوی کشت را رعایت نمی‌کنند برخورد شود در واقع الگوی کشت در راستای حفظ حاصلخیزی خاک، کنترل آفات و بیماریهای گیاهی و استفاده بهینه از منابع آب و خاک است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید