Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت:

خسارت ٣ هزار و ٣٠٠ میلیارد تومانی خشکسالی به بخش کشاورزی لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: طبق برآوردهای انجام شده خشکسالی تاکنون ٣ هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرده است.

خسارت ٣ هزار و ٣٠٠ میلیارد تومانی خشکسالی به بخش کشاورزی لرستان

به گزارش خبر نگار ایانا در استان لرستان؛ اسفندیار حسنی مقدم در شورای اداری استان با اشاره به بروز خشکسالی بی سابقه در استان اظهار کرد:  امسال با خشکسالی کم سابقه‌ای مواجه هستیم، بارندگی بلندمدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ در صد کاهش پیدا کرده از طرفی بارش ها از برف به باران تغییر پیدا کرده است.

 وی افزود: استان دو دوره ٤٢ روزه و ۵۰ روزه را بدون بارش باران داشته‌، این موضوع خسارت های فراوانی را به زیر بخش کشاورزی وارد کرده است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به کاهش حداقل ۶۵۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در سال جاری، گفت: تاکنون ۳ هزار و ٣٠٠میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد شده که در صورت عدم بارش بدون شک خسارت ها افزایش پیدا خواهد کرد.

 دکترحسنی مقدم افزود: کل سطح محصولات بیمه شده ١٢٤ هزار هکتار است، بنابراین در موضوع خشکسالی باید ورود جدی داشته باشیم تا خسارت ها را کاهش دهیم.

وی بیان کرد: مزارع دیم استان  خسارت زیادی را متحمل شده‌اند و برای برداشت برخی دستگاه‌ها باید کمک کنند‌.

 این مقام مسوول در خصوص حمله احتمالی ملخ‌های صحرایی به استان نیز گفت: احتمال دارد که لرستان و اصفهان مورد حمله ملخ‌های صحرایی قرار بگیرد، با توجه به اینکه حمله ملخ ها در روز دو تن در هکتار خسارت به بار دارد تمهیدات لازم اندیشیده شده اما نیازمند کمک مالی هستیم

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به خسارت ناشی از سیل فروردین ماه ۱۳۹۸ به زیر بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: تاکنون ۵۷۰ میلیارد تومان در زیر بخش کشاورزی کمک شده که برای ٣٠ هزار پرونده ١٢٠ میلیارد تومان کمک بلا عوض، ۴۵۰ نقطه زیر ساخت های عمرانی حدود ١١١میلیارد تومان ، ٢٤ هزار پرونده ٢٤٠ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره و  ٤٠ هزار پرونده استمهال  با ١٠٠ میلیارد تومان داشته‌ایم.

دکتر حسنی مقدم گفت: اما دو موضوع در خصوص خسارت سیل قابل توجه است یکی ازبین رفتن ٢ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از حیض انتفاع خارج شده اند، که پیگیری هایی را در این خصوص انجام داده ایم.

وی ادامه داد: در خصوص زیر ساخت ها نیز تنها ده درصد از خسارت ها جبران شده و برای جبران مابقی نیازمند اعتبار بیشتری هستیم.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در خصوص  تنظیم بازار مرغ نیز بیان کرد: در ماه رمضان آرامش نسبی بر بازار مرغ در استان حاکم بود و تاکنون ۲۷۰ تن مرغ گرم به خوزستان صادر شده است.

 دکتر حسنی مقدم در خصوص جوجه ریزی در استان نیز توضیح داد: فروردین ماه ٣/٩ دهم میلیون جوجه ریزی داشتیم ، اما اردیبهشت ماه شاهد افزایش قیمت جوجه یک روزه هستیم ، قیمت مصوب ۴۲۰۰ تومان است.

 به گفته وی این موضوع تولید مرغ را در خرداد و تیر ماه با مشکل مواجه خواهد کرد.

 دکتر حسنی مقدم  با بیان اینکه یکی از اصلی ترین سیاست‌های ما استفاده از سرمایه گذاران بخش خصوصی است، عنوان کرد: یکی از راهبردهای اساسی ما در راستای توسعه بخش کشاورزی ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

 این مقام مسوول گفت: یکی از در خواست های ما این است که توزیع اعتبارات فصل کشاورزی در اختیار سازمان قرار بگیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید