Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد:

بیشترین خسارت خشکسالی به بخش زراعت وارد شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به خسارت ناشی از خشکسالی به زیر بخش کشاورزی استان لرستان گفت: بخش زراعت با ۴۱۹ هزار تن یعنی ٢ هزار میلیارد تومان بیشترین خسارت را از خشکسالی متحمل شده است.

بیشترین خسارت خشکسالی به بخش زراعت وارد شده است

به گزارش خبر نگار ایانا در استان لرستان؛ اسفندیار حسنی مقدم در جلسه شورای بحران استان که به ریاست مهندس امیری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان و به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد با اشاره به کاهش ٤٠ درصدی میانگین بارش بلندمدت نسبت به مدت مشابه اظهار کرد: علاوه بر کاهش بارندگی پراکنش آن هم‌ در استان نامناسب بود، از طرفی در آذر و دی ماه ۴۲ روز بارندگی نداشتیم همچنین از ۲۵ اسفند تاکنون نیز بارندگی در استان مشاهده نشده است.

 وی با اشاره به خسارت ناشی از خشکسالی به زیر بخش کشاورزی استان افزود : ٣ هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان خسارت تاکنون برآورد شده که بیشترین آن به بخش زراعت با ۴۱۹ هزار تن یعنی معادل ٢ هزارمیلیارد تومان بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: میزان خسارت به بخش باغبانی ۴۵۰ میلیارد تومان، شیلات نه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، دام و طیور  ۲۷۰ میلیارد تومان، زنبورعسل دو میلیارد تومان و منابع طبیعی ۴۵۰ میلیارد تومان بوده است.

 به گفته دکتر حسنی مقدم تنها سطح ۱۲۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان بیمه است، بنابراین این میزان خسارت با بیمه جبران نمی‌شود.

 وی فقیر شدن مراتع را از دیگر چالش‌های خشکسالی عنوان کرد و گفت: این موضوع برای تغذیه دامها مشکل ایجاد کرده همچنین کاهش قیمت گوشت قرمز را هم به دنبال دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: رها کردن مزارع و هجوم سن و علف های هرز نیز از دیگر پیامدهای خشکسالی است.

حسنی مقدم به راهکار مقابله با بحران خشکسالی نیز اشاره کرد و افزود: تامین اعتبار لازم برای خرید تانکر و لوله انتقال آب برای آبرسانی به باغات و تامین آب دام عشایر،  همچنین اعتبار لازم برای خرید واکسن،دارو و سم از مواردی است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

 جلوگیری از خروج علوفه از استان و بهسازی چشمه‌ها و کانال‌های آب از دیگر مواردی است که وی مطرح کرد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: محدودیت کشت‌های آب دوست از جمله برنج، هندوانه و سیب زمینی همچنین خرید دام مازاد توسط شرکت پشتیبانی امور دام از راهکارهای مقابله با خشکسالی است.

حسنی مقدم اعطا تسهیلات برای خرید علوفه و استمهال تسهیلاتی که سررسید آنها فرا رسیده را از راهکارهای دیگر عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به احتمال حمله ملخ های صحرایی گفت: ملخ‌های صحرایی از مخرب ترین آفاتی هستند که می توانند روزانه دو تن در هکتار را از بین ببرند.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: تاکنون ملخ های صحرایی به چهار استان حمله کرده‌اند و سازمان حفظ نباتات کشور هشدار داده ممکن است به لرستان و اصفهان هم حمله کنند.

حسنی مقدم افزود: البته ارتفاع پروازی ملخ ها پایین تر از  زاگرس است مگر اینکه باد موافقی بوزد.

 وی عنوان کرد: درصورت حمله ملخ های صحرایی به استان شاهد بروز خسارت جبران ناپذیری خواهیم بود.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: با توجه به اینکه ملخ آفت همگانی است بنابراین همه امور به عهده دولت است.

 حسنی مقدم با اشاره به اینکه امکانات لجستیکی سازمان جهاد کشاورزی کفایت نمی‌کند، افزود: نیاز است بمنظور تعمیر و تجهیز چند دستگاه سم پاش، اجاره چند پهباد و خرید سم، توسط دولت محترم و همچنین سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تامین اعتبار انجام شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید