Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان خبر داد:

سلامت بیشتر تولیدات استان با استفاده کمتر از سموم در کشور

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت:متوسط استفاده از سموم برای تولید محصولات کشاورزی استان لرستان کمتر از میزان کشوری است که نشان دهنده سلامت بهتر تولیدات استان است.

سلامت بیشتر تولیدات استان با استفاده کمتر از سموم در کشور

به گزارش خبر نگار ایانا در استان لرستان؛ اسفندیار حسنی مقدم  رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان  در جلسه ستاد گیاه پزشکی استان افزود: مصرف بیش از اندازه سم سلامت غذا را به مخاطره می اندازد بنابراین استفاده اصولی از این مواد برای تولیدات کشاورزی ضروری است.

وی اظهار کرد: در دنیا به ازای هر کیلوگرم محصول، ۶۵ صدم گرم  و در ایران ۳۵ صدم گرم حدود نصف متوسط جهانی سم برای تولیدات کشاورزی مصرف می شود بنابراین محصولات کلی کشور از سلامت بیشتری برخوردار هستند.

حسنی مقدم با تاکید بر اجرای سند ابلاغی رهبر معظم انقلاب و برای امنیت و سلامت غذایی محصولات گفت: ۳۰ تا ۳۵ هزار تن سم سالانه در کشور و در لرستان یکهزار و تا یکهزار و ۳۰۰ تن شامل انواع آفت کش، قارچ کش و حشره کش مصرف می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: باتوجه به اینکه این استان ۴.۷ اراضی کشور را دارد اما ۳.۷ درصد سموم را مصرف می  کند بنابراین سلامت غذایی محصولات آن نسبت به میانگین کشور بهتر است.

حسنی مقدم با تاکید بر ارتقای مدیریت حفظ نباتات به اداره کل اضافه کرد: باتوجه به شرح وظایف و تاثیر دو مدیریت باغبانی و حفظ نباتات، اعتبار این ۲ بخش به صورت ۱۰۰ درصد تخصیص داده شد.

 وی گفت: مشارکت مردم برای مبارزه با آفات بسیار ضروری است؛ بنابراین مدیران جهاد کشاورزی شهرستان های رومشکان، کوهدشت، پلدختر،چگنی و خرم آباد باید بازدید میدانی را در دستور کار قرار دهند و مردم را به صورت چهره به چهره راهنمایی کنند.

 رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان خواستار کالیبره «تنظیم و میزان» کردن سم پاش های استان شد و گفت: سال گذشته ۲ تا سه پهباد سم پاش وارد استان شد و برای تداوم این مهم باید پرداخت تسهیلات به کشاورزان در دستور کار قرار بگیرد چراکه در سم پاشی به روش سنتی هفت تا ۱۰ درصد محصول  زیر چرخ تراکتور له می شود.

 حسنی مقدم همچنین با اشاره به انجام نسخه نوسی الکترونیک گیاهپزشکی در ازنا و سلسله  اضافه کرد: در حال حاضر ۸۴ درصد اعتبارات ملی و ۱۶ درصد توزیع استانی دارد اما به نظر می رسد این امر در بخش کشاورزی تبعیت نمی شود.

 وی گفت: ۱۹ درصد تولید ناخالص ملی، ۲۰ درصد اشتغال و ۳۵ درصد صاردات کشور مربوط به بخش کشاورزی می باشد در حالیکه سهم این حوزه از اعتبارات کلان کشور کمتر از پنج درصد است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید