Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد:

140 هزار اصله نهال رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: 140 هزار اصله نهال رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

140 هزار اصله نهال رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد

به گزارش خبر نگار ایانا در استان لرستان؛ معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان با اشاره به کشت نهال در سطح 500 هکتار از اراضی شیب دار لرستان گفت: 140 هزار اصله  نهال رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

 جواد صالحیان در رابطه با توزیع نهال جهت توسعه کشت در اراضی شیب‌دار استان اظهارداشت: برنامه امسال  توسعه باغات در حدود 500 هکتار است که علاوه بر آن در راستای اصلاح، احیا و بازسازی باغات موجود در استان ، نیز حدود 360 هزار نهال لیبل دار و دارای گواهی سلامت تدارک دیده شده است، زیرا در برخی از باغات قدیمی که دارای شرایط فنی و اصولی نمی باشند نیاز به ورود نهال‌های سازگار و مطلوب و با پتانسیل بالا می باشد ، نهال‌های مذکور با نظارت کامل سازمان تولید و تهیه شده و دارای کیفیت مطلوب و سازگار با منطقه هستند.

 وی با بیان اینکه نهالهای تهیه شده دارای گواهی سلامت بوده و تحت نظارت سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان تولید شده و مورد تایید هستند، افزود: در این مسیر نهالها با قیمت مصوب در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و در مباحث فنی، مشاوره و آموزش، خدمات ارائه می‌دهیم.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: توسعه باغات گردو یکی از اولویت‌های ما در استان است که در این زمینه نیز برنامه داریم 117 هکتار پیوندک و سرشاخه زنی در باغات گردوی استان انجام شود و تقریبا برای کشاورز رایگان است و هزینه‌ای که باید کشاورز متقبل شود سازمان جهاد کشاورزی پرداخت می‌کند.

 صالحیان با اشاره به حاصلخیزی خاک و وضعیت بارندگی‌های لرستان گفت: یکی دیگر از اولویت‌های کاری ما در مدیریت باغبانی استان، کشت باغات در اراضی شیب‌دار است که در واقع به آب کمتری نیاز داشته باشند، در اراضی شیب دار جهت استقرار اولیه نهال و رشد مناسب ریشه ها در 2 الی 3 سال اول در تابستان نیاز به آبیاری می باشد و بعد از آن این باغات نیازی به آبیاری ندارند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در فصل تابستان از نظر وضعیت بارندگی مشکل داریم این ظرفیت در استان وجود دارد در اراضی شیب دار باغات را توسعه دهیم. طی سه تا چهار سال گذشته این برنامه را داشته‌ایم و تا کنون حدود 7 هزار هکتار باغ در اراضی شیب دار کشت شده است.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: امسال نیز برنامه توسعه باغات در اراضی شیب دار را دنبال می‌کنیم و برنامه داریم این باغات را در اراضی ملی و مستثنیات کشت کنیم.

 وی اظهارداشت: در اراضی ملی با توجه به پرونده هایی که تشکیل شده و متقاضیانی که داریم حدود 1000 هکتار پیش بینی شده است، کشت باغ در اراضی ملی در بحث واگذاری شرایط خاص خود را دارد و باید منابع طبیعی  و امور اراضی همکاری کنند.

 صالحیان افزود:با عنایت به شرایط آب و هوایی، حاصلخیزی خاک و میزان بارندگی استان که تقریبا معادل حدود 500 میلیمتر در سال می باشد و از طرفی وجود اراضی شیب دار و مناطق کوهستانی ، زمینه توسعه باغات در اراضی شیبدار  وجود دارد و دسترسی به این مهم نیازمند همکاری منابع طبیعی و امور اراضی جهت تخصیص زمین می باشد ،این موضوع جز برنامه‎های امسال ماست و هم اکنون نیز برای حدود 500 هکتار از این اراضی کارهای عملیاتی از جمله چاله کنی و تهیه نهال تدارک دیده شده است.

 وی عنوان کرد: در بحث چاله کنی  هزینه‌ای که ما باید  متقبل شویم نیم بها است یعنی هرچه هزینه باشد نصف آن را جهاد کشاورزی به صورت یارانه مساعدت می‌کند و مابقی هزینه را کشاورز پرداخت می‌کند.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان گفت: فقط جهت اراضی شیب‌دار 5  نوع نهال زیتون، انجیر، بادام، انگور و پسته  تدارک دیده شده است.

 وی تصریح کرد نهال‌های مرکبات ، انار. میوه های هسته دار از جمله آلو ، زردآلو ،هلو. شلیل، گردو ،گیلاس ، سیب ، گلابی برای باغات استان نیز تدارک دیده شده است.

 *مهندس جواد صالحیان افزود: در سطح شهرستان‌های استان حدود 11 مرکز توزیع نهال داریم که با کشاورزان همکاری می‌کنند و این مراکز، نهال را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید