Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت:

۱۲۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به کشاورزان سیل‌زده لرستان پرداخت شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ۳۱ هزار پرونده خسارت سیل در این حوزه تشکیل و ۱۲۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به کشاورزان سیل‌زده پرداخت شده است.

۱۲۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به کشاورزان سیل‌زده لرستان پرداخت شد

به گزارش خبر نگار ایانا در استان لرستان؛ اسفندیار حسنی مقدم رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان  در جلسه ویدئو کنفرانس تجلیل از برگزیدگان ملی کشاورزی با حضور رئیس جمهوری افزود: حدود  ۵۷۰ میلیارد تومان برای جبران خسارت های سیل در بخش کشاورزی استان هزینه شده است.

 وی اظهار کرد: علاوه بر کمک های بلاعوض، ۱۱۱ میلیارد تومان به بازسازی زیرساخت ها اختصاص یافت، ۱۶۰ میلیارد تومان وام ارزان قیمت پرداخت و ۱۸۰ میلیارد تومان برای استمهال وام کشاورزان متضرر به مدت سه سال اختصاص داده شد.

 وی اضافه کرد:  امسال ٣٠٠ هزار تن انواع نهاده های دامی تهیه شده و در حال توزیع است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه بذر اصلاح شده منجر به افزایش عملکرد می شود گفت: سالیانه ۲۵ هزار تن بذر در استان تولید و فرآوری می شود و در حالیکه پیش از این ۲ تا سه رقم بذر گندم در استان تولید می شد اما اکنون ۲۵ رقم اصلاح شده برای مناطق سردسیر، گرمسیر، معتدل، گندم دیم و آبی در لرستان تولید می شود.

 حسنی مقدم با بیان اینکه سالانه یک میلیون اصله نهال مثمر و ۲ برابر  این رقم نهال غیرمثمر میان مردم استان توزیع می شود تصریح کرد: تا پایان امسال توزیع انواع نهاده ها بین دامداران و مرغداران به بیش از ٣٠٠ هزار تن می رسد.

 وی افزود: همچنین واکسیناسیون دام و طیور به میزان۲۴۰ هزار دوز برای دام سنگین، ۱۸ میلیون دوز برای دام سبک و۸۴ میلیون دوز برای طیور (۸۰  میلیون دوز مرغداری های صنعتی و چهارمیلیون دوز مرغداریهای بومی )  صورت می گیرد که تمامی این موارد، توزیع نهاده و کود شیمیایی با یارانه دولتی است.

 وی با بیان اینکه طرح های نوین آبیاری قبل انقلاب در لرستان اجرا نشده است گفت:  هم اکنون حدود ۵۸ هزار هکار از زمین های آبی به این سیستم ها مجهز شده که ۳۰ هزار هکتار آن طی هشت سال اخیر بود.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه ۳۱ ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی استان با ظرفیت ۱۱ هزار هکتار در حال ساخت یا بهره برداری هستند ادامه داد: ۷۰۰ کیلومتر از مجموع ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر کانال آب بر کشاورزی لرستان بتونی شده که ۳۰۰ کیلومتر آن در دولت تدبیر و امید بوده است.

 حسنی مقدم همچنین گفت: سالانه یکهزار و ۴۰۰ کیلوگرم از سطح ۴۲۰ هکتار اراضی زعفران لرستان برداشت می شود و ۲ درصد زعفران جهان متعلق به این استان است.

 وی اظهار کرد: ضریب مکانیزاسیون  کشاورزی لرستان قبل از سال ۹۳ حدود ۹ دهم اسب بخار  بود و اکنون با یک و هفت دهم درصد  اسب بخار ارتقا یافته و با توزیع بیش از ۲۱ هزار دستگاه تراکتور، اکنون به ازای هر ۳۱ هکتار زمین کشاورزی لرستان یک دستگاه تراکتور فعال است.

 وی اقدامات صورت گرفته در حوزه آبخیزداری لرستان را بسیار مطلوب برشمرد و افزود: سال های گذشته ۲۷۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری با ۲۰۰ میلیارد تومان  در استان انجام شد که زمینه ساز ذخیره ۱۴۰ میلیون متر مکعب آب در سفره های زیرزمینی شده است.

 به گفته حسنی مقدم برگزیدگان ملی بخش کشاورزی بر اساس شاخص هایی چون افزایش عملکرد، کیفیت و پایداری تولید، حفاظت از منابع ، محصول استراتژیک و ارزش افزوده محصول یا فعالیت انتخاب شده اند و کمیته های ارگانیک، آب و خاک، صنایع تبدیلی و بازرگانی، باغبانی، ترویج، دام، زراعت، شیلات  و منابع طبیعی با ۸۰۰ کارشناس در این راستا فعالیت داشته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید