Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان خبر داد:

تهیه ۳۶ هزار نقشه و 28 هزار هکتار جانمایی اراضی استان

رفع بیکاریلرستانی ها با افزایش تخصیص آب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان درنشست خبری با خبرنگاران از تهیه ۳۶ هزار نقشه و جانمایی28 هزار هکتار از اراضی استان لرستان خبر داد.

تهیه ۳۶ هزار  نقشه و 28 هزار هکتار جانمایی اراضی استان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان لرستان ، اسفندیار حسنی‌مقدم رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در نشست خبری مجازی با اصحاب رسانه لرستان، با اشاره به اینکه کمبود تخصیص آب از دلایل توسعه نیافتگی استان لرستان است، گفت: در حال حاضر ۱۱ درصد آب‌های رواندر این استان است که در استان ۱۸۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان آبی و بیش از ۵۰۰ هزار هکتار دیم  موجود است.

وی با تاکید بر افزایش تخصیص آب به این استان، تصریح کرد: در صورت افزایش تخصیص آب و تبدیل زمین‌های کشاورزی دیم به آبی، بخش مهمی از بیکاری استان لرستان برطرف می‌شود.

حسنی‌مقدم با اشاره به اینکه کمبود تخصیص آب مطالبه جدی مردم است، به کشت محصولات آب‌دوست در لرستان اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه دولت، کشت برنج در استان‌های غیرشمالی محدود و ممنوع است که ما به این مصوبه معترض هستیم، چراکه هر هکتار برنج ۵۰ میلیون تومان درآمد دارد و برای آن دست کشاورزانی که از آب‌های روان استفاده می‌کنند، محدودیتی ایجاد نمی‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با اشاره به این‌که ۴۲۰ هکتار از اراضی لرستان به کشت زعفران اختصاص یافته است، ادامه داد: برای کشاورزان، برنامه کلان برای توسعه گیاهان دارویی اختصاص یافته است که طی آن بخشی از هزینه کشت گیاهان دارویی از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان پرداخت می‌شود، از طرفی مجوز تأسیس هفت واحد بسته‌بندی زعفران صادر شده است.

عدم تخصیص تسهیلات و نهاده‌های دامی به کشاورزان بدون الگوی کشت

وی با اشاره به اینکه کشاورزی از حلال‌ترین شغل‌هایی است که خداوند در اختیار بشریت قرار داده و حضور کشاورزان مهاجر در لرستان جرم نیست، گفت: فعالیت کشاورزان مهاجر هم به مانند کشاورزان بومی باید الگوی کشت را رعایت کنند و به افرادی که رعایت نکنند، تسهیلات و نهاده‌های دامی تعلق نمی‌گیرد.

حسنی مقدم تصریح کرد: بر اساس مصوبه هیئت دولت کشت برنج  در استانهای غیر شمالی هم محدود و هم ممنوع است .

وی افزود:کشت محصول برنج در لرستان  با متوسط عملکردحداقل  3 تن با کیلویی 25 هزارتومان یعنی یک هکتار 75 میلیون تومان در آمد ناخالص داردبه همین دلیل  اگر ما حداکثر 25 میلیون تومان هزینه کاشت داشت برداشت  محصول برنج را در نظر بگیریم  در هر هکتار کشت برنج حداقل درآمدی معادل 50 میلیون تومان می تواند به زندگی کشاورز لرستانی وارد شود لذا برای ما قابل قبول نیست که  بنابه  مصوبه هیئت دولت کشاورزان لرستانی  حق کشت برنج نداشته باشند و به جای آن کشتی مانند گندم یا سایر کشت هارا انجام دهدبه همین دلیل نسبت به این مصوبه معترض هستیم .

 رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه  مخالف استفاده از آبهای زیر زمینی برای کشت برنج  هستیم و هراقدامی که لازم باشد در این زمینه انجام می دهیم ، تصریح کرد: ولی با توجه به خروج آب های روان وجاری از  لرستان و ورود به خوزستان به عنوان استانی که  مجوز کشت 200 هزار هکتار برنج را دارد ما نمی توانیم فقط نظاره گر این آب  های روان باشیم وبه کشاورزانمان بگوییم که شما فقیر زندگی کنید و سهمی در کشت برنج نداشته باشید تا فقط آب های  روان به سمت خوزستان ودرنهایت به  خلیج فارس جاری  شوند.

تکذیب حضور نیروهای بازنشسته در بدنه مدیریتی جهاد کشاورزی استان لرستان

حسنی مقدم در ارتباط با حضور نیروهای بازنشسته در سازمان جهاد کشاورزی گفت:سازمان جهاد کشاورزی استان همسوبا دیگر نهادها ودستگاه های اجرایی تابع قانون ومصوبات مجلس وشورای نگهبان بوده و به شدت این خبر را تکذیب می کنم.

وی تصریح کرد:مدیر وکارمند بازنشسته در این سازمان وجود ندارد وبرخی از همکاران در پابان سال پس از عمری خدمت صادقانه بازنشسته می شوند واین امری بدیهی وطبیعی است.

کشت زعفران در 420هکتار از اراضی لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با اشاره به این‌که ۴۲۰ هکتار از اراضی لرستان به کشت زعفران اختصاص یافته است، ادامه داد: برای کشاورزان، برنامه کلان برای توسعه گیاهان دارویی اختصاص یافته است که طی آن بخشی از هزینه کشت گیاهان دارویی از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان پرداخت می‌شود، از طرفی مجوز تأسیس هفت واحد بسته‌بندی زعفران صادر شده است.

حسنی مقدم به دلایل افزایش ضایعات و راهکارها اشاره کرد و گفت: متأسفانه به دلیل کشت سنتی و بسته‌بندی و حمل نامناسب محصول، حجم زیادی از آن به ضایعات تبدیل می‌شود. برای این‌که در بخش صنایع تبدیلی به‌روزرسانی انجام دهیم و به استانداردهای سایر استان‌ها و بازارهای بین‌المللی برسیم، نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با اشاره به کیفیت تولیدات کشاورزی استان لرستان، گفت: کیفیت محصول به نوع کشت، شرایط اقلیمی و شرایط مدیریتی وابسته است و شاخص سلامت محصولات استان لرستان تأیید شده است، از طرفی برخی تولیدات کشاورزی لرستان مانند زیتون، انجیر، گردو، زعفران و انار لرستان در سطح کشور نمونه است.

اجرای «کاداستر» گامی برای کاهش اختلافات ملکی کشاورزان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: اجرای طرح کاداستر و سنددار کردن اراضی کشاورزی می‌تواند اقدام موثری در کاهش رفع اختلاف ملکی فی مابین کشاورزان باشد.

وی در خصوص اجرای طرح حدنگار یا کاداستر با اشاره به اینکه این طرح می‌تواند یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی باشد، اظهارکرد: سازمان جهادکشاورزی و امور اراضی استان طی سال‌های گذشته حدود ۴۰ هزار هکتار قرارداد بسته شده که ۳۶ هزار تهیه نقشه و 28 هزار هکتار نیز جانمایی شده است که به تدریج با مشارکت اداره کل ثبت اسناد و املاک در شرف انجام است.

وی افزود: برای این میزان دو میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان به علل کندی در اجرای طرح حدنگار اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اجرای طرح این است که هنوز پروسه رفع تداخلات انجام نشده و  نقشه‌های مورد نظر توسط امور اراضی تهیه نشده است، از طرفی نقشه طرح به دلیل مشکلات اعتباری توسط منابع طبیعی انجام نشده است.

حسنی مقدم بیان کرد: البته طی چند روز اخیر بخشی از مشکل اعتباری حل شده و امیدواریم سرعت بیشتری داشته باشد.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات طرح این است که   بیشتر صاحب‌های نسق‌های زراعی که در سال ۱۳۴۲ در اصلاحات اراضی صادر شده یا فوت کرده یا اختلاف فی مابین وراث وجود دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تأکید کرد: امیدواریم با رویکرد جدید طی چند ماه پایانی سال جاری و سال آینده عملکرد مثبتی داشته باشیم.

حسنی مقدم خاطرنشان کرد: اجرای این طرح و سنددار کردن اراضی کشاورزی می‌تواند اقدام موثری در کاهش رفع اختلاف ملکی فی مابین کشاورزان باشد.

پیشتازی انجیر لرستان از انجیر ترکیه در بازار 

 حسنی مقدم در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی این استا، یادآور شد:  در این زمینه، کار بایستی توسط سرمایه گذار بخش خصوصی انجام شود لذا به جهت اینکه، این روند را تسهیل کنیم، ستادی تحت عنوان سرمایه گذاری با حضور کارشناسان خبره راه اندازی کردیم.

وی افزود: سرمایه گذارانی که علاقمند به حوزه ذخیره سازی باغی، احداث سردخانه، بسته بندی و فرآوری و سایر موارد  هستند میتوانند به ستاد سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی لرستان مراجعه کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: در زمینه محصولات باغی در منطقه پلدختر، باغات انجیر سیاه در حدود هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت داریم که سالیانه حدود ۲۰ هزار تن تولید میکنند.

حسنی مقدم با بیان اینکه انجیر سیاه پلدختر زودتر از انجیر ترکیه وارد بازار می‌شود، افزود: این انجیر هم برای مصرف تازه خوری مناسب است و خواص دارویی و ارزش غذایی نیز دارد.

وی با بیان اینکه مجوزهای لازم را برای صنایع تبدیلی اعم از بسته بندی انجیر، مارالاد انجیر، شکلات انجیر و… را اعطا میکنیم، تصریح کرد: در منطقه سیاب کوهدشت، در زمینه محصولات انار نیز حمایت لازم را انجام میدهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان همچنین به تولید گردو در منطقه الشتر و بروجرد و خرم آباد نیز اشاره کرد و گفت: لرستان در زمینه های مختلف کشاورزی و باغداری ظرفیت های عظیمی دارد که با راه اندازی صنایع تبدیلی زمینه‌ی صادرات این محصولات فراهم می‌شود.

حسنی مقدم به اعطای ۳۵ مجوز بسته بندی انواع حبوبات در لرستان اشاره کرد و گفت:در زمینه بسته بندی و فرآوری حبوبات دیم و آبی، «نخود و لوبیا» لرستان ظرفیت های خوبی دارد که ظرفیت جذب ۲۰ هزار تن حبوبات را دارند.

وی عنوان کرد: حبوبات لرستان اگر به صورت بسته بندی وارد بازار شود، میتوانیم آنها به سایر کشور ها هم صادر کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: برای انجام این امورات مجوزهای لازم را اعطا و تسهیلات بانکی در اختیار سرمایه گذاران قرار میدهیم.

اقدام قاطع یگان حفاظت در برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز

حسنی مقدم ، درباره ساخت و سازهای غیر مجاز درامور اراضی مشکلی استانی و کشوری عنوان کرد و افزود : مدیریت امور اراضی جهاد کشاورزی واداره کل منابع طبیعی ، هر گونه ساخت وساز چه در اراضی ما چه در اراضی ملی را جرم و تخلف محسوب می کند.

وی به کشاورزان هشدار داد : کشاورز و یا هر شخص دیگری ، این کار را انجام ندهند و اگرقصد تغییر کاربری دارند ، مراجعه کنند و اگر شرایط لازم را داشته باشند در کمیسیونها ، مجوز لازم داده خواهد شد واگر ضرورتی نباشد با آن مخالفت میشود.

وی ضمن تشکر از دادستان خرم آباد و همراهی نیروی انتظامی در برخورد با این موضوع ، بیان ‌کرد : به دنبال قلع وقمع بناهای غیر مجاز ایجاد شده هستیم.

حسنی مقدم ،افزود :اگر این رویه انجام شود ، در سالهای آینده ، در زمینه تولید ، با مشکل مواجه خواهیم شد و زمین های حاصلخیز ما از کشاورزی به مسکونی تبدیل میشوند ودر نهایت منجر به کاهش تولید وکاهش تامین غذا برای مردم می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ،اظهار داشت : دراین موضوع ، قاطعانه ورود پیدا کرده ایم و توسط یگان حفاظت از هر گونه ساخت وسازغیرمجاز درامور اراضی جلوگیری خواهیم کرد.

وی درخصوص تشکیل دادگاه ویژه جهت تسریع در تخلفات ، گفت : ما به دادستان، پیشنهاد تشکیل دادگاه ویژه را می دهیم و تشخیص آن به عهده وی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ، با بیان اینکه در گذشته در اجرای احکام ، تعلل صورت گرفته ،افزود: تلاش میکنیم که تمام احکام صادر شده توسط دستگاه قضایی ، اجرایی شود.

حسنی مقدم همچنین به زمین خواران و دلالان، هشدار داد که به اراضی حاصلخیز دست درازی نکنند.

اشتغال 45 هزار نفری با کشت گیاهان دارویی در لرستان

وی به ظرفیت گیاهان دارویی استان اشاره کرد و اظهار داشت: در زمینه گیاهان دارویی برنامه ‌ی تدوین شده که براساس آن طی ده سال 18 هزار هکتار گیاهان دارویی در استان کشت شود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با بیان اینکه در صورت اجرایی شدن این برنامه 45 هزار شغل به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‌شود که یک انقلاب در اشتغال استان اتفاق خواهد افتاد، یادآور شد:برای تحقق این امر نیازمند ٣٠٠ میلیارد تومان هستیم یعنی سالی ٣٠ میلیارد تومان که کاری شدنی است.

حسنی مقدم عنوان داشت:سه گیاه که اولویت بیشتری به آن داده ایم شامل  گیاه موسیر،گل محمدی و زعفران است که بخش عمده ای از این برنامه به آین سه گیاه اختصاص داده می شود.

وی  در پایان گفت: سال شروع این برنامه درسال 1400 است و بر اساس برنامه های در دست اجرا استان  لرستان بعنوان پایلوت واقعی کشت گیاه دارویی محسوب می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید