Iranian Agriculture News Agency

ایجاد 12 میلیارد ریال سرمایه و 500 شغل برای زنان روستایی شهرستان بروجرد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بروجرد از ایجاد 500 شغل برای زنان روستایی در این شهرستان خبر داد.

ایجاد 12 میلیارد ریال سرمایه و 500 شغل برای زنان روستایی شهرستان بروجرد

عزت اله نباتی در گفتگو با خبرنگار ایانا در استان لرستان با اشاره به قدمت بالا و نتایج درخشان صندوقهای اعتبارات خرد زنان روستایی در طی ۱۴ سال گذشته گفت: این تشکل ها دارای قدمتی حدود  یک دهه و نیم در این شهرستان هستند که فعالیت خود را از سال ۱۳۸۵ با پنج میلیون ریال سرمایه و پنجاه نفر عضو آغاز کرده‌اند، در حال حاضر با توجه به زحمات سال‌های متمادی همکاران در بخش بانوان و نهادینه شدن فرهنگ تعاونی در منطقه صندوق‌های مذکور به ثبات خوبی دست یافته‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بروجرد تصریح کرد: قابلیت های فراوان این تشکل‌های روستایی در طی سال‌های متمادی باعث گردیده که در شرایط سخت از تاب آوری خوبی برخوردار باشند و به عنوان ستون حمایت کننده در حفظ کارایی های روستا و حمایت از تولیدکنندگان در مناطق بومی به شمار می‌روند.

 وی در ادامه تصریح کرد: ثبات کم نظیر  و سرمایه ایجاد شده در صندوق‌های بروجرد فرصتی را فراهم آورد که طرح مشترک معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، دفتر توسعه فعالیت‌های زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) برای حمایت از کسب و کار زنان سرپرست خانوار  در مقابله با ویروس کرونا توسط بانوان تلاشگر این شهرستان اجرا شود.

این مقام مسئول در ادامه اذعان داشت: نظر به شیوع ویروس کرونا و آسیبی که به قشر محروم وارد آمده است UNDP در پروژه ای اضطراری قصد داشته از زنان سرپرست خانوار حمایت نماید که به صورت پایلوت در  بروجرد به اجرا درآمد.

نباتی هدف کلی پروژه را «بازسازی و توانایی بهتر از گذشته»معرفی کرد و ادامه داد: در واقع این پروژه سعی دارد به عنوان پاسخی سریع در مقابله با شیوع پاندمی کرونا، الگویی از مشارکت جامعه محلی ارایه کند.

وی افزود: احیای مشاغل آسیب دیده در بحران ناشی از کرونا به ویژه کارگاه‌های خیاطی از طریق تغییر کاربری آن‌ها از تولید پوشاک به ماسک و سایر اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم، ایجاد کارگاه تولید میوه خشک کنی و به کارگیری دستگاه بادام شکن از سری فعالیت‌های طرح مذکور است.

نباتی در پایان گفت: برای حفظ تولید کنندگان در مناطق روستایی بهترین و موثرترین راهکار حفظ بنیان خانواده و ایجاد شغل و انگیزه در منطقه است و این طرح تاکنون با ایجاد اشتغال برای ۶۰ نفر از بانوان تلاشگر روستایی به هر دو مهم دست یافته است .

لازم به ذکر است؛ اولین صندوق خرد زنان روستایی شهرستان بروجرد در سال ۱۳۸۵ با پنجاه عضو و پانصد هزار تومان سرمایه آغاز به کار کرده و اکنون این شهرستان با داشتن ۱۶ صندوق و ۸۸۴ عضو، یک میلیارد و دویست هزار تومان سرمایه و ایجاد ۵۰۰ شغل برای زنان روستایی نشان زرینی بر پیشانی تلاش جهادی جهادگران عرصه کشاورزی است  همچنین نقش و سهم آن در حفظ بنیان خانواده  ، اشتغال زایی ،تولید درآمد و از همه مهمتر ایجاد روحیه کار گروهی و مودت و دوستی  در گنجینه روستایی توسط صندوقهای خرد زنان ستودنی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید