Iranian Agriculture News Agency

پیش بینی برداشت ٤٠٠ هزار تن گندم آبی و دیم در لرستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان گفت: پیش بینی شده است از ۲۴۱ هزار هکتار سطح زیر کشت حدود ۴۰۰ هزار تن گندم برداشت شود.

پیش بینی برداشت ٤٠٠ هزار تن گندم آبی و دیم در لرستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان لرستان، جواد صالحیان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان اظهار کرد: بر اساس برنامه‌های ابلاغی تعیین گردیده که حدود ۲۴۱ هزار هکتار از اراضی استان شامل ۴۷ هزار هکتار آبی و ۱۹۴ هزار هکتار دیم به کشت گندم اختصاص یابد که پیش بینی شده است از این مقدار سطح زیر کشت حدود ۴۰۰ هزار تن گندم برداشت شود.

صالحیان ادامه داد: تاکنون در استان لرستان ۱۰۰ هزار هکتار زیر کشت گندم دیم  و ۱۶۵۰۰ هکتار نیز به کشت گندم آبی اختصاص یافته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان تصریح کرد: یکی دیگر از محصولات عمده استان لرستان جو است که برنامه ریزیهای بالا دستی برای این محصول ۱۲۰ هزار هکتار جو دیم و ۷ هزار هکتار جو آبی با پیش بینی تولید ۱۵۰ هزار تن می باشد و تاکنون ۳۵ هزار هکتار جو دیم و ۲۵۰۰ هکتار جو آبی کشت شده است.

صالحیان در ادامه با اشاره به مقام دوم استان لرستان در تولید نخود در کشور گفت: سالانه بین ۸۰ تا ۹۰ هزار هکتار  به کشت نخود در استان اختصاص می یابدکه از این سطح حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تن نخود تولید می‌شود.

وی همچنین در مورد تأمین نهاده های کشاورزی از جمله کود و بذر اظهار کرد: نیاز استان در مورد کودهای ازته حدود ٧٧ هزار تن می باشد که تاکنون ۵۰ درصد آن تامین گردیده و برای تامین مابقی آن نیز مشکلی نداریم اما با توجه به آنکه هر ساله تامین کودهای پتاسه و فسفاته از محل ارزهای دولتی تامین می شده و امسال از محل ارز نیمایی تامین شده با قدری افزایش قیمت این دو نوع کود در بازار مواجه هستیم .

صالحیان در مورد تامین بذر گندم در استان گفت: تامین بذر برای مناطق گرمسیری به خوبی صورت گرفته است اما برای مناطق سرسیری با حدود ۱۰۰۰ تن کمبود بذر مواجه هستیم که این مشکل خاص استان لرستان نیست و همه کشور با این چالش روبرو هستند و راهکار برخی استانها استفاده از بذوری است که تحویل سیلو گردیده اما توصیه ما در استان استفاده از بذور خود مصرفی پس از بوجاری و استفاده از سموم قارچ کش بوده است.

شایان ذکر است: همه ساله بر اساس برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی  حدود ۳۰ درصد بذر گندم دیم و ۶۰ درصد بذر گندم آبی از شرکت‌های بذری تحت عنوان بذر اصلاح شده تامین می گردد که خوشبختانه یکی از استان‌هایی که در این زمینه عملکرد مطلوبی دارد  لرستان است که بهترین بذرها را از نظر کیفیت در اختیار داشته و سال گذشته نیز بیش از ٢١ هزار تن بذر اصلاح شده خریداری کرده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید