Iranian Agriculture News Agency

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در کشاورزی لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: 20 درصد تولید ناخالص ملی، 19 درصد اشتغال و 30 درصد صادرات کشور در حوزه کشاورزی قرار دارد اما سهم این وزارتخانه از بودجه کشور تنها پنج درصد است.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در کشاورزی لرستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان لرستان، اسفندیار حسنی مقدم امروز اظهار کرد: 20 درصد تولید ناخالص ملی، 19 درصد اشتغال و 30 درصد صادرات کشور در حوزه کشاورزی قرار دارد اما سهم این وزارتخانه از بودجه کشور تنها پنج درصد است.

وی با با بیان اینکه به دنبال گرفتن سهم بخش کشاورزی  از اعتبارات ملی این وزارت خانه با حمایت نمایندگان استان هستیم، افزود: 23 درصد اراضی استان آبی بوده این در حالی است که این میزان به‌طور متوسط در کشور 46 درصد است و این نشان‌دهنده کم‌لطفی وزارت نیرو به لرستان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: بر اساس برآوردها برای تامین  آب اراضی آبی حال حاضر استان نیازمند دو و نیم میلیارد متر مکعب آب در لرستان هستیم، اما اکنون سهم استان یک میلیارد متر مکعب است.

حسنی‌مقدم با اشاره به اینکه با سرمایه دولتی و تسهیلات بانکی نمی‌شود بخش کشاورزی را توسعه داد، تصریح کرد: باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم که خوشبختانه در حال حاضر با رایزنی انجام شده برنامه‌هایی در در دست اقدام داریم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت بالای شهرستان سلسله در حوزه تولید حبوبات و گردو و زعفران باید به دنبال ایجاد صنایع تبدیلی و برند سازی در شهرستان برویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: شهرستان‌های سلسله و دلفان با توجه به شرایط جغرافیایی در حوزه توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار و گیاهان دارویی  بسیار مستعد هستند اما متاسفانه تا به امروز در این زمینه  اقدامات مهمی صورت نگرفته است.

حسنی مقدم با اشاره به اینکه مدیران شهرستان‌ها بایستی برنامه‌های خود را برای کیفیت زندگی عشایر ارائه دهند، اظهار داشت: شهرستان سلسه نیازمند اقدامات زیادی در حوزه آبخیزداری است.

وی خاطرشنان کرد: درلرستان یک هزار و 200 روستا با مساحت یک میلیون 300 هکتار زمین نیازمند رفع تداخل زمین‌های کشاوری با منابع طبیعی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: در استان لرستان دو هزار و 500 کیلومتر کانال وجود دارد که تنها 600 کیلومتر از آنان بتنی است لازم به ذکر است برای بتنی کردن یک کیلومتر کانال  500 میلیون تومان اعتبار لازم است بنابراین برای انجام این کار بایستی نمایندگان استان حمایت ویژه‌ای از سازمان جهادکشاورزی انجام دهند.

ایجاد صنایع تبدیلی و غذایی و اعطاء مجوز به متقاضیانی که تمکن مالی جهت اجرای طرح را دارند ، احصاء طرح‌های نیمه تمام شهرستان سلسله و اتمام آنها از محل اعتبارات تملکی و سرمایه ای ، پیگیری احداث مرغ ماهان و تولید جوجه یک روزه در شهرستان الشتر ، پیگیری تغییر کیفیت زندگی عشایر در قالب یک بسته تعریف شده و برش شهرستانی توسط اداره کل امور عشایر استان لرستان ، پیگیری احداث پایانه صادراتی، احداث ساختمان مستقل شیلات در شهرستان سلسله ، پیگیری زنجیره تولید تخم مرغ و زنجیره تولید  آبزیان در شهرستان سلسله، افزایش اعتبارات آبخیزداری شهرستان سلسله توسط اداره کل منابع طبیعی استان لرستان، اجرای سریع رفع تداخلات اراضی ملی و کشاورزی در حوزه‌های دو شهرستان سلسله و دلفان ، ممنوعیت خروج علوفه تولیدی استان به استانهای همجوار، توسعه واحدهای کوچک دام سبک روستایی و به روزرسانی کشتارگاه دام  شهرستان سلسله با اعطای تسهیلات از دیگر مواردی بود که در این بر اجرایی شدن آنها تاکید شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید