Iranian Agriculture News Agency

پیش‌بینی برداشت ۵۰۰۰ تن کلزا از اراضی لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: امسال ۲۰۰۰ هکتار از اراضی لرستان به کشت کلزا اختصاص می یابد که از این سطح زیر کشت حدود ۵۰۰۰ تن کلزا برداشت خواهد شد.

پیش‌بینی برداشت ۵۰۰۰ تن کلزا از اراضی لرستان

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان لرستان، اسفندیارحسنی مقدم به مزایای کشت کلزا اشاره کرد و گفت : با توجه به ینکه در حال حاضر ۸۴ درصد روغن مصرفی کشور از واردات تامین می‌شود کشت کلزا به خود اتکایی کشور در تولید روغن کمک خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد  : ۴۵ درصد وزن دانه های برداشت شده محصول کلزا  تبدیل به روغن می‌شود که میزان قابل توجهی است ، این گیاه در تناوب با سایر محصولات زراعی باعث ۱۰ درصد افزایش عملکرد محصولاتی که پس از کلزا کشت می‌شوند گشته و موجبات کاهش آفات و بیماری‌ها را در تناوب کشت فراهم می آورد.

 وی به اهمیت کشت کلزا اشاره کرد و گفت :از کشاورزان هم استانی تقاضامندیم در کشت محصول کلزا اقدام نمایند ، با توجه به اینکه به صورت یک محصول پاییزه مورد کشت و کار قرار می‌گیرد ، بیشتر از آب باران استفاده می کند و نیاز آبی کمتری نسبت به محصولات آب دوست دارد لذا کشاورزان عزیز می توانند با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانها و یا مراکز جهاد کشاورزی دهستانها مشاوره و راهنمایی های لازم را دریافت دارند.

شایان ذکر است:سالانه حدود ۴میلیارد دلار ارز  صرف واردات روغن خام ،کنجاله و سویا می‌شود مضاف بر آنکه کنجاله دام نیز وابسته به دانه های روغنی است که اگر آن نیز از منابع داخلی تامین نشود باید سالانه ۳ تا ۴ میلیون تن علوفه نیز برای تولید مرغ ،تخم مرغ و گوشت وارد شود که با افزایش کشت کلزا واردات روغن کاهش یافته و میزان ارز کمتری از کشور خارج می‌شود .ارزی که می‌تواند در آبادانی بسیاری از زیرساخت‌ها و رفع بسیاری از مشکلات کشور هزینه شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید