Iranian Agriculture News Agency

ضرورت‌های حوزه باغبانی استان لرستان چیست؟

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در جلسه ستاد باغبانی اظهار کرد: تولید محصولات گلخانه ای، توسعه کشت گیاهان دارویی ، اصلاح و نوسازی باغات و توسعه کشت باغات دیم در اراضی شیبدار سیاست‌های اصلی حوزه باغبانی در سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان است.

ضرورت‌های حوزه باغبانی استان لرستان چیست؟

​به گزارش خبرنگار ایانا در استان لرستان، "اسفندیار حسنی مقدم" در جلسه ستاد باغبانی که با حضور معاونین و مدیران کل ادارات تابعه ، رئیس مرکز تحقیقات ، مدیران باغبانی و امور اراضی و مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها برگزار شد با اعلام این خبر گفت : ستاد باغبانی مسئول اجرایی سیاست‌های حوزه باغبانی است.

وی خطاب به مدیران جهاد کشاورزی شهرستان ها و کارشناسان حوزه باغبانی تاکید کرد آمار واقعی سطح زیر کشت و توسعه محصولات باغی را احصا نموده و در انتخاب و واگذاری عرصه ها جهت توسعه باغات در اراضی شیبدار به بهره بردارانی که توان انجام کار را دارند دقت لازم صورت پذیرد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در روند توسعه استان اثر گذار باشیم  توسعه کشت گیاهان دارویی را در دستور کار قرار دهیم در این راستا ۵ درصد سطح زیر کشت گندم را کسر " ٢/٥ درصد در اراضی ملی و ٢/٥ درصد در اراضی زراعی با حاصلخیزی کمتر " و به کشت گیاهان دارویی اختصاص داده و کسری ۵ درصد را از محل اصلاح ریزش کمباینها جبران کنیم ،  همچنین شناسایی هر منطقه در سازگاری با گونه‌های گیاهی لحاظ شود.

 توسعه شهرک های گلخانه ای و گلخانه های انفرادی به منظور تولید محصول گلخانه ای که باعث کاهش مصرف آب به ۵ درصد و صرفه‌جویی ۹۵ درصدی آب ، تولید ١٠ برابری و ٧ برابری ایجاد اشتغال در قیاس با فضای آزاد می شود ، نیز مورد تاکید رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان قرار گرفت.

 دعوت از سرمایه گذاران جهت ایجاد نهالستان و تولید نهال سالم و شناسنامه‌دار ، توسعه کشت گونه های باغی با ماندگاری بالا و درآمد اقتصادی مناسب مانند گردو ، پسته ، فندق ، شاه بلوط ، ماکادمیا و ... کاهش کشت گونه های باغی که ضریب تبدیل آن به ضایعات بیشتر است مانند شلیل ، هلو، سیب و آلو ، تهیه نقشه آمایش محصولات باغبانی با توجه به شرایط اکولوژیکی  منطقه و کشت گونه‌های متناسب با هر منطقه که دارای عملکرد اقتصادی مناسبی باشد،  ترغیب و ترویج باغداران به اجرای آبیاری قطره ای در باغات ، مکان‌یابی و احداث باغات الگویی مدرن و استاندارد  کاشت درختان خرما  مرکبات و کنار در شهرستان پلدختر ، استفاده از مکانیزاسیون و فناوری‌های نوین در باغات ، توسعه کشت پسته ، کاشت انجیر در شهرستان‌های جنوبی استان از جمله کوهدشت ، چگنی ، رومشکان ،  رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان معاون بهبود تولیدات گیاهی و مدیر باغبانی را موظف کرد جهت پیشبرد امور به صورت فنی و تخصصی کمیته نهال ، کمیته فنی توسعه باغات دیم ، کمیته فنی گیاهان دارویی ، کمیته فنی گیاهپزشکی و کمیته فنی مسائل تحقیقاتی و آموزشی را تشکیل داده و به صورت ماهانه مسائل را پیگیری و بررسی کنند.

 دکتر حسنی مقدم ادامه داد تعهد لرستان جهت زراعت چوب در اراضی کشاورزی و مستثنیات برای سال جاری ۱۱۰۰ هکتار است و برای هر هکتار زراعت چوب ۱۳۰۰ اصله نهال به صورت رایگان به متقاضیان داده می‌شود که در این راستا لازم است مدیران جهاد کشاورزی شهرستان ها بر اساس سهمیه ابلاغی نسبت به کاشت اقدام کنند.

این مقام مسئول در پایان گفت برای واحدهای گلخانه‌ای آسیب‌ دیده از کرونا ۱۶۶ پرونده  تشکیل و میزان خسارت ٧ میلیارد تومان برآورد گردید و تاکنون نیز ۲ میلیارد تومان به خسارت دیدگان پرداخت شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید