Iranian Agriculture News Agency

امنیت غذایی با تأکید بر حمایت از منابع انسانی و حفاظت از منابع پایه آب و خاک

حسنی مقدم گفت: دیدگاه و برنامه های اینجانب در بخش کشاورزی استان، یک نگاه علمی، فنی و تخصصی جهت پیشبرد اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که در سند ابلاغی مقام معظم رهبری که در افق سال ۱۴۰۴ ، دو رسالت اصلی و مهم در بخش کشاورزی تعریف شده است ‌‌( امنیت غذایی و سلامت غذایی با نگاه به حمایت از منابع انسانی و حفاظت از منابع پایه آب و خاک) است.

امنیت غذایی با تأکید بر حمایت از منابع انسانی و حفاظت از منابع پایه آب و خاک

به گزارش خبرنگار ایانا در استان لرستان، حسنی مقدم رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه با چالش‌های بسیاری در بخش کشاورزی استان مواجه هستیم افزود: در حال حاضر مهمترین این چالشه، بحث  آب  در استان است، بنابراین با توجه به اینکه  حدود نیم درصد سدهای کشور در استان لرستان وجود دارد، و میزان حجم آب ذخیره شده در استان لرستان در حدود  ۲۰۷ میلیون متر مکعب بوده و این در حالی است که این عدد در کلان کشور ۵۰ میلیاد  متر مکعب ذخیره آب می باشد  به عبارت دیگر  با اطمینان می توان ۱۱ درصد آب‌های کشور در استان لرستان وجود دارد و به استناد به اینکه اینکه ۴/۷ درصد زمین‌های زراعی کشور در استان ما قرار دارد ، برای لرستان دو تا سه برابر امکان  بهره برداری از این میزان آب جهت  اراضی کشاورزی می بایست  وجود داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با اشاره به اینکه یکی از  مسائل مهم  در پیشرفت بخش کشاورزی ، آبخیزداری و آبخوانداری است افزود: یکی  دیگر از چالش هایی که در حال حاظر با آن مواجه هستیم  ناپایداری در تولید است.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات پیش روی بخش کشاورزی استان کمبود سرمایه و نبود سرمایه گذار در بخش کشاورزی است. یعنی متناسب با میزان اشتغال یا تولید ناخالص ملی که داریم در بخش کشاورزی سرمایه گذاری صورت نگرفته است،  لذا با ملموس کردن این دیدگاه ها که خواهان توسعه بخش کشاورزی و به اندازه یک گام حرکت رو به جلو هستیم ،  نیازمند مشارکت و همراهی سرمایه گذاران محترم و حمایت و یاری و مساعدت تک تک دوستان کارشناس، متخصص به ویژه مشارکت و همراهی محققین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز  هستیم و با این دیدگاه می توان کشاورزی استان از حالت سنتی به صنعتی و کشاورزی دانش محور و دانش بنیان حرکت کند.

حسنی مقدم با اشاره به طرح یاوران تولید افزود: طرح یاوران تولید یک طرح کامل و جامع بوده که جزء برنامه ها و سیاستها و تاکیدات مقام عالی وزارت است و از نکات شاخص این طرح اینکه دانش از قفسه کتابخانه ها و سینه کارشناسان و محققین  به مزارع خُرد مالکی،  زندگی و معیشت کشاورزان راه پیدا کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کمیت، کیفیت و سلامت غذایی، اشتغال، تولید ثروت و رفع فقر  را از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی استان در سال جهش تولید دانسته و افزود: با توجه به اینکه در استان، جنگل، مراتع،  آب فراوان و  خاک حاصلخیزی داریم  که می بایست از این نعمت های خدادادی و پتانسیل های بالقوه به بهترین شکل ممکن استفاده نموده و در جهت تحقق شعار سال که همان جهش تولید است گام برداریم.

در ابتدای این جلسه نیز دکتر سپهوند رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان ضمن تبریک به ریاست محترم سازمان از طرف تمامی محققین، اعضاء هئیت علمی، کارشناسان و تمامی پرسنل این مرکز برای دکتر حسنی مقدم آرزوی امیدواری و موفقیت نمود.

وی در ادامه با اشاره به همکاری بخش های اجرایی برای عملیاتی کردن دانش فنی و یافته های تحقیقاتی ، پی گیری طرح یاوران تولید، پیگیری طرح های جهش تولید استان در بخش کشاورزی و تحقیقاتی، پی گیری رویکرد محققان معین ، اعلام کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی با تمام توان و امکانات در تحقق شعار سال و برنامه های وزارت متبوع و خدمت به مردم آمادگی کامل را در جهت همکاری و تعامل بیشتر با سازمان جهاد کشاورزی استان را دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید