Iranian Agriculture News Agency

لرستان قطب تولید حبوبات در کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان گفت: سطح زیر کشت حبوبات در استان بالغ بر ۱۲۰ هزار هکتار است.

لرستان قطب تولید حبوبات در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در استان لرستان عبدالرضا بازدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان از مزارع نخود شهرستان دلفان که به صورت مکانیزه کشت شده اند بازدید بعمل آوردند.

در این بازدید که (معاون بهبود تولیدات گیاهی و مدیر حفظ نباتات)  سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دلفان نیز حضور داشتند ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با اعلام این خبر که سطح زیر کشت حبوبات در استان بالغ بر ۱۲۰ هزار هکتار است، افزود: در راستای تولید محصول سالم و حفظ تعادل طبیعی و جلوگیری از پدیده مقاومت و ارتقاء سلامت مصرف کنندگان تولیدات گیاهی و کاهش مصرف سموم در سال زراعی جاری، این سازمان اقدام به کنترل آفات از طریق روش بیولوژیک و در قالب مدیریت تلفیقی در سطح بالغ بر ۷۴۰۰  هکتار از مزارع نخود ، گوجه فرنگی و باغات انار  و همچنین در سطح گلخانه های استان با استفاده از چهار عامل بیولوژیک کرده است که خوشبختانه نتایج اثر بخش و قابل قبولی در کنترل و مهار آفات مورد هدف داشته ایم و در این زمینه مشارکت و استقبال کشاورزان و باغداران استان نیز قابل تحسین است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در ادامه اعلام کرد: می توان با مبارزه بیولوژیکی توسط زنبور براکن برای از بین بردن آفت هلیوتیس( کرم پیله خوار نخود) به جای استفاده از سموم شیمیایی از خسارات مخرب این سموم بر محیط زیست و هزینه های زیادی که بر  کشاورزان  تحمیل می آورد جلوگیری کرد و امیدواریم با افزایش اعتبارات و مشارکت مردمی شاهد افزایش سهم کنترل بیولوژیک در مهار عوامل خسارترای گیاهی استان باشیم.

بازدار همچنین در خصوص کشت مکانیزه حبوبات به ویژه نخود در استان با بیان این خبر که ؛ عملکرد نخود در کشت مکانیزه و استفاده از ارقام اصلاح شده به طور معناداری افزایش خواهد یافت و در این روش تمام مراحل (کاشت، داشت و برداشت)نخود به طور مکانیزه انجام می‌شود افزود: در این روش  هم در هزینه و هم در وقت صرفه جویی زیادی خواهد شد .

وی در ادامه با بیان مزیتهای کشت مکانیزه نخود گفت: با گسترش این نوع کشت در سطح استان به ویژه شهرستان دلفان تحول چشمگیری در تولید نخود استان خواهیم داشت.

بازدار تصریح کرد:  می توان با استفاده از کشت مکانیزه و استفاده از ارقام اصلاح شده نخود، عملکرد این محصول را از ۶۰۰ کیلو گرم در هکتار به بالای یک الی یک و نیم تن در هکتار افزایش دهیم.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان از اولویتهای این سازمان در زیر بخش زراعت را جذب بذور اصلاح شده نخود داخلی و وارداتی و همچنین توسعه کشت مکانیزه نخود در مناطق مختلف استان در جهت افزایش عملکرد و افزایش درآمد کشاورزان و بهره برداران در سال جهش تولید اعلام کردند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید