Iranian Agriculture News Agency

نخستین کارخانه فرآوری گل محمدی لرستان امسال بهره‌برداری می‌شود

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: با توجه به وجود ۷۴۰ هکتار سطح زیرکشت گل محمدی در استان، بهره‌برداری از نخستین کارخانه فراوری این محصول تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

نخستین کارخانه فرآوری گل محمدی لرستان امسال بهره‌برداری می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان لرستان، "علیرضا احمدوندی" روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: گل محمدی از مهمترین گونه های معطر تیره رز بوده ودارای آثار درمانی ضدافسردگی؛ تقویت قلب و کاهش التهاب  و مسکن درد می باشد که می توان آن را در بیشتر مناطق لرستان کشت کرد.

وی با اشاره به اینکه این محصول اکنون در الیگودرز؛ بروجرد؛ خرم آباد؛ دورود و ازنا  چگنی و سلسله و دلفان کشت می شود ادامه داد: در حال حاضر از ۷۴۰ هکتار سطح زیرکشت    گل محمدی در لرستان ۸۰۰ تن گل برداشت می شود.

وی گفت: متوسط برداشت گل محمدی یکساله از اراضی استان نیم تن در هکتار می باشد اما بعداز بارور شدن در برخی مناطق  به ۴.۵ تا پنج تن رسیده  و با افزایش سن کشت به چهار تا پنج سال میزان برداشت به بیش از پنج تن در هکتار افزایش می یابد.

مدیرباغبانی سازمان جهادکشاورزی لرستان با اشاره به کشت گل محمدی لرستان در پاییز و اواخر زمستان  اظهار داشت: ارقام کشت شده مصارف مختلفی برای  تولید  گلاب گیری؛ عرق گیری و صنایع غذایی و درنهایت اسانس گیری که از اهداف نهایی این محصول میباشد را در بر دارد.

احمدوندی اضافه کرد: با توجه به احداث باغات گل محمدی در اراضی شیبدار و کم بازده مقاومت این گیاه در برابر خشکی را عنوان کرد و  می توان با پرورش و کاشت این گیاه  در اراضی دیم و کم بازده وبا ۳ مرحله آبیاری؛ عملکرد مناسبی از نظر برداشت محصول بدست آورد.

وی هدف اصلی برداشت گل محمدی را تولید اسانس دانست و افزود: با برداشت ۳_۳/۵ تن گل محمدی  می توان  یک لیتر اسانس را فرآوری وتولید نمود  که ارزش این میزان  اسانس تا ۱۵۰ میلیون تومان در بازارهای  بین المللی جهت تولید عطر درآمدزایی و فروش دارد. وی اشاره نمودند بهترین دمای رشد این محصول ۲۱ درجه در روز و ۱۵ درجه در شب و بسته به اقلیم شهرستان ها برداشت گل از اواخر اردیبهشت ماه شروع و تا اوایل تیرماه ادامه دارد

وی ایجاد  تعاونی و تشکل تولیدکنندگان گل محمدی  لرستان جهت رونق کسب و کار و صادرات و بازاریابی و تولید محصول سالم و عاری از سموم شیمیایی بخاطر استفاده مستقیم در صنایع  مواد غذایی  از برنامه های در دستور کار برشمرد و گفت: کارخانه  و صنایع فراوری گل محمدی الیگودرز در حال احداث است که امیدواریم تا پایان سال بهره برداری شود. در پایان اعلام داشتند مدیریت باغبانی و سازمان جهاد کشاورزی از کاشت این محصول حمایت های نهاده ای می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید