Iranian Agriculture News Agency

کشت کلزا ضرورتی مهم برای تحقق جهش تولید، خودکفایی کشور و اقتصاد مقاومتی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان از مزارع کلزای شهرستان سلسله بازدید به عمل آوردند.

کشت کلزا ضرورتی مهم برای تحقق جهش تولید، خودکفایی کشور و اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان لرستان، بازدار به همراه معاون بهبود تولیدات گیاهی ، مدیر زراعت ، مدیر حفظ نباتات، رئیس موسسه تکثیر و اصلاح بذر استانو مدیر جهاد کشاورزی شهرستان از مزارع کلزا شهرستان سلسله بازدید به عمل آورند .

وی در این بازدید با تاکید بر این که کلزا (Brassica napus)، یکی از گیاهان دانه‌روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف نسبتاً وسیعی از سازگاری اقلیمی است،  کشت آن را ضرورتی مهم  برای تحقق جهش تولید، خودکفایی کشور و اقتصاد مقاومتی دانسته و بر توسعه کشت این دانه روغنی تاکید ویژه کرد.

بازدار در جمع کشاورزان و کارشناسان شهرستان سلسله با اشاره به این نکته که کشت دانه روغنی کلزا برای تولید پایدار گندم نیز  بسیارضروری است تاکید کردند؛ این دانه روغنی در تناوب کشت با گندم موجب تقویت خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها، استفاده بهینه از آب و در نهایت افزایش تولید گندم می‌شود، اگر چه کشت این دانه روغنی مهم برای کشور بسیار حیاتی و ضروری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه ۶۰۰ هکتار از مزارع شهرستان سلسله به کشت کلزا اختصاص داده شده است، وضعیت ظاهری مزارع کلزا را مطلوب دانسته و تاکید کرد که آفت سنک در سال گذشته خسارت زیادی به مزارع کلزا وارد کرده  است که امسال باید این موضوع را مورد بررسی و پایش قرار داده و در صورتی که جمعیت این آفت در مزارع به نرم مبارزه برسد ، ضمن اطلاع رسانی به کشاورزان ، مبارزه شیمیایی جهت کنترل این آفت و جلوگیری از خسارتهای احتمالی در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان شهرستان سلسله را با داشتن شرایط آب و هوایی مناسب و خاک حاصلخیز یکی از نقاط مهم کشور در توسعه کشت دانه روغنی کلزا دانسته و با توجه به درآمد اقتصادی کشت کلزا افزود: کلزا یکی از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ تا ۳۵ درصد پروتئین است که به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد اندک اسیدهای چرب اشباع شده جزو با ارزش ترین روغن‌های خوراکی است. پروتئین موجود در کنجاله کلزا نیز در تغذیه دام و طیور استفاده می‌شود و کاشت آن دارای مزیت و فایده بسیار است.

وی سطح زیر کشت کلزای استان ۱۷۸۰ هکتار اعلام داشته و با بیان اینکه به علت تگرگ و سایر حوادث طبیعی ، بیش از ۴۰۰ هکتار از آن تخریب شده و حدود ۱۳۵۰ هکتار آن قابل برداشت بوده و  پیش بینی می شود تولید محصول کلزای استان بالغ بر۲۵۰۰ تن باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید