Iranian Agriculture News Agency

دادستان خرم‎آباد:

زمین‌خوار به سه برابر ارزش زمین به نرخ روز جریمه می‌شود

دادستان خرم‎آباد با بیان این‌که مهم‌ترین نکته در زمینه تغییر کاربری اراضی کشاورزی پیشگیری است، گفت: وقتی در زمین زراعی ساختمان ساخته شد حتی اگر تخریب شود برگرداندن آن زمین به حالت اولیه غیرممکن است، بنابراین باید با برقراری گشت‌های منظم در نقاطی که در معرض تغییر کاربری هستند از آن پیشگیری کنیم.

زمین‌خوار به سه برابر ارزش زمین به نرخ روز جریمه می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان لرستان، سعید رازانی در گردهمایی تخصصی بررسی نقش و جایگاه دهیاران در حفاظت از اراضی کشاورزی و توسعه فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی شهرستان خرم‌آباد  که در سالن همایش‌های جهاد کشاورزی لرستان برگزار شد، با اشاره به وجود دو قانون مهم حفظ کاربری اراضی و منع خُرد شدن اراضی کشاورزی، در قانون اساسی جمهوری اسلامی، اظهار کرد: گاهی اوقات خود ما در چند دقیقه حاصل زحمات چندساله طبیعت را به باد می‌دهیم، به‌عنوان مثال برای تهیه مقداری زغال یک درخت بلوط ۵۰۰ ساله را در عرض چند دقیقه نابود می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که طبق قانون نباید اراضی کشاورزی خُرد شود، عنوان کرد: یکی‌ از اثرات خُرد شدن اراضی کشاورزی کاهش راندمان تولید است.

رازانی ادامه داد: طبق قانون حفظ کاربری، هرگونه تغییر کاربری با دیوارکشی، فنس کشی و احداث ساختمان ممنوع و جرم بوده و طبق آن مجرم علاوه‌بر جریمه به قلع کلیه مستحدثات محکوم می‌شود.

دادستان خرم‌آباد با اشاره به این‌که اراضی کشاورزی و باغات باید حفظ شود، تصریح کرد: امام خمینی(ره) فرمودند که اساس استقلال کشور کشاورزی است، بنابراین ما باید این سرمایه را حفظ کنیم، در این راستا ماموران جهاد موظف هستند با کلیه افراد متخلف قاطعانه برخورد کنند.

وی با اشاره به این‌که به دادستان‌ها و نیروی انتظامی دستورات لازم جهت همکاری با گشت‌های حفاظتی ابلاغ شده، اظهار کرد: لازم است دهیاران هرگونه تغییر را بلافاصله گزارش دهند که مأموران بلافاصله وارد عمل شده و این موضوع آنقدر مهم است که مامورین کشاورزی باید جلوگیری کنند.

رازانی با بیان این‌که مهم‌ترین نکته در زمینه تغییر کاربری اراضی کشاورزی پیشگیری است، عنوان کرد: وقتی در زمین زراعی ساختمان ساخته شد حتی اگر تخریب شود برگرداندن آن زمین به حالت اولیه غیرممکن است، بنابراین باید با برقراری گشت‌های منظم در نقاطی که در معرض تغییر کاربری هستند از آن پیشگیری کنیم.

دادستان خرم‌آباد با اشاره به این‌که طبق قانون دیوارکشی، فنس‌کشی، ساختمان‌سازی و هرگونه تغییر کاربری در مناطق زراعی تحت هرعنوان ممنوع است، عنوان کرد: مأموران جهاد کشاورزی موظف هستند جلوی این اقدامات را بگیرند و طبق قانون ساختمان ساخته شده تخریب و مجرم به سه برابر ارزش زمین به نرخ روز جریمه می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید