Iranian Agriculture News Agency

مدیر پروژه ارتقاء امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد:

برگزاری جلسه پروژه امنیت غذایی استان لرستان

مدیر پروژه ارتقاء امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: با عنایت به اینکه حدود 77 درصد استان لرستان متکی به دیم می باشد ، استفاده از آب سبز ما را در رسیدن به اهداف ارتقاء امنیت غذایی کمک خواهد کرد.

برگزاری جلسه پروژه امنیت غذایی استان لرستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان لرستان، دکتر وفا بخش قائم مقام معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی و مدیر پروژه ارتقاء امنیت غذایی با اعلام این خبر افزود پروژه ارتقاء امنیت غذایی یکی از پروژه‌هایی است که از سه سال قبل با کمک موسسات بین المللی و موسسات تحقیقات داخلی در کشور شروع شده است.

وی ادامه داد؛ با توجه به دانش فنی که در کشور وجود دارد برنامه ریزی شده در یک بازه زمانی پنج ساله حدود ۲۵ درصد عملکرد مزارع در مناطقی که پایه کشت گندم می باشد اضافه گردد و بر اساس این افزایش عملکرد را کارهای انتقال یافته ها را از مراکز بین‌المللی و همچنین مراکز تحقیقاتی داخلی به سطح مزارع کشاورزان برده و در معرض دید آنان قرار می دهیم.

دکتر وفابخش ادامه داد انتخاب تکنیک ها و روش های تولید محصولات را بر اساس مقتضیات مکانی و بر اساس شرایطی که در آن منطقه وجود دارد برای بهره برداران فراهم می نمائیم.

مدیر پروژه ارتقاء امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی افزود تولیدات دیم یکی از تولیدات اساسی است و استفاده از آب سبز از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و دولت می باشد استفاده از آب سبز قاعدتاً ما را در رسیدن به اهداف و ارتقاء امنیت غذایی کشور کمک خواهد کرد تا بتوانیم فشار بر روی منابع آب زیرزمینی را کمتر نماییم ،  استفاده از آب سبز خصوصاً در مناطق غربی کشور ازجمله استان لرستان به خوبی وجود دارد و همچنین باعث میشود از اراضی حاصلخیزی که در این استان هست استفاده مطلوب نماییم.

این مقام مسئول تصریح کرد حدود ۷۷ درصد استان لرستان دیم می باشد و این نشان می دهد در استان لرستان ظرفیت بسیار بالایی برای ارتقاء امنیت غذایی و کمک به تولید وجود دارد.

دکتر وفابخش  ادامه داد ؛ به همین منظور برای رفع مشکلات مدیریتی و هماهنگی‌های لازم با مسئولین سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان و استانداری لرستان این نشست تحت عنوان کمیته مشورتی که در ساختار این پروژه دیده شده است برگزار گردید  و خوشبختانه بحث های خیلی مثبتی انجام شد و این نشان از این دارد که استان لرستان به دنبال اجرای موفق این پروژه است و کشاورزان منطقه نیز از این پروژه استقبال خوبی داشتند و بسیار امید داریم که طی سنوات باقی مانده به اهداف مورد نظر که همان افزایش ۲۵ درصدی تولیدات در منطقه و ارتقاء امنیت غذایی است برسیم.

وی به شاخصه‌های محور ارتقاء امنیت غذایی اشاره کرد و گفت : ظرفیت سازی نیروی انسانی در زمینه آموزش های عینی و عملی ، انتقال یافته ها به مزارع ، تهیه و تدارک گونه‌های گیاهی که بتواند در تناوب با گندم در مناطق منجر به افزایش تولید شود ، حاصلخیزی خاک ، حفظ رطوبت و سایر  اقدامات فنی که یک مزرعه لازم دارد از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود.

معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی و مدیر پروژه ارتقاء امنیت غذایی در پایان گفت در کنار همه این موارد و از همه مهمتر ایجاد زنجیره ارزش می باشد یعنی باید به نحوی کار انجام شود که محصولات تولیدی در یک زنجیره تولید دچار ارزش افزوده بیشتری شوند و این باعث افزایش توسعه روستایی و جلوگیری از مهاجرت خواهد شد و بنگاه اقتصادی فعال در آن محل رونق بیشتری پیدا خواهد کرد.

این فعالیت در قالب پروژه ارتقاء امنیت غذایی شاخصه‌های فنی ، اقتصادی و اجتماعی دارد که در حوزه فنی از همه تجربیات دنیا استفاده می‌کنیم و در حوزه اقتصادی با تکیه بر بخش خصوصی مدل‌های اقتصادی نیز ایجاد می‌نماییم.

در حوزه اجتماعی برای ساکن نگه داشتن مردم در مناطق و جلوگیری از مهاجرت به شهرها و ایجاد انگیزه کاری کشاورزان این پروژه می تواند موفقیت های خوبی بر اساس این شاخص‌ها داشته باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید