Iranian Agriculture News Agency

ساداتی نژاد:

تولید محصولات کشاورزی برای رسیدن به خودکفایی را دنبال می‌کنیم

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: تولید محصولات کشاورزی برای رسیدن به خودکفایی را با قدرت دنبال می‌کنیم.

 تولید محصولات کشاورزی برای رسیدن به خودکفایی را دنبال می‌کنیم

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در سفر یکروزه به استان قم و در دیدار با آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی، گفت: امروز به واژه‌ی جدیدی در ادبیات جهان به نام حکمرانی غذا شکل‌گرفته که درگذشته وجود نداشته است.

وی ادامه داد: کشورها در حال حاضر در کنار اقتدار نظامی و اقتصادی به دنبال اقتدار غذایی نیز هستند.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اهمیت این موضوع و نگاه والاتر به کشاورز و دامدار به‌عنوان تولیدکننده قدرت برای کشور، یادآور شد: شرایط کشور ما به دلیل 4 فصل بودن در جنوب غرب آسیا با ظرفیت‌های خدادای بی‌نظیرتر از سایر کشورها است و باید بتوانیم این مهم را شکوفا کنیم.

وی ضمن اشاره به تأکیدات رئیس‌جمهور در خصوص تأمین غذای باکیفیت، سالم، ارزان با استمرار تولید همراه با منشأ ایرانی، افزود: مقام معظم رهبری نیز در ابتدای سال بر خودکفایی و کمک بر معیشت کشاورز تاکید داشتند.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، تولیدکنندگان بخش کشاورزی 5 میلیون نفر بوده و با خانوار آن‌ها حدود 23 میلیون نفر است که نشان می‌دهد که حدود 30 درصد جمعیت  کشور در بخش کشاورزی و دام‌پروری مشغول به فعالیت هستند.

ساداتی‌نژاد گفت: در سوم فروردین امسال 138 درصد قیمت گندم در دولت سیزدهم رشد داشته و به 11 هزار و 500 تومان رسید؛ دولت درگذشته قیمت گندم را پایین نگه می‌داشت لذا تولید برای کشاورزی صرفه اقتصادی نداشت؛ حرکت جسورانه دولت در تعیین قیمت گندم سبب شد تا 7.5 میلیون تن گندم خریداری شود درحالی‌که در سال پیش از آن خرید این محصول 4.5 میلیون تن بوده و ما توانستیم به سمت خودکفایی گندم حرکت کنیم.

به گفته ساداتی‌نژاد، کشاورزی به سمت اقتصادی شدن در حال حرکت است و تولید به سمت خودکفایی می‌رود.

وی با اشاره به رشد محصولات کشاورزی در سال جاری، گفت: میزان تولید جو در سال جاری 30 درصد افزایش‌یافته و همچنین خرید گندم نیز 55 درصد رشد داشته است.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، در محصول ذرت خودکفا شدیم و در سایر محصولات باغی نیز رشد داشته‌ایم زیرا کشاورز به تولید به دلیل نگاه دولت به این بخش دلگرم شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه باقدرت تولید محصولات کشاورزی برای رسیدن به خودکفایی را دنبال می‌کنیم، گفت: این مهم دنبال میشود تا غذای ایرانی در داخل ایران تأمین شود؛ بنا است تا اقلامی مانند روغن را که وارد می‌کنیم با تولید دانه‌های روغنی در داخل از واردات آن بی‌نیاز شویم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت سنددار کردن اراضی کشاورزی، افزود: قبل از شروع دولت سیزدهم تنها 4 درصد از اراضی کشاورزی دارای سند تک‌برگ بودند.

وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه مالکیت موضوع بسیار مهمی است، گفت: این مهم سبب افزایش تغییر کاربری شده بود و زمین‌های کشاورزی تبدیل به باغ ویلا می‌شد.

وی بابیان اینکه سنددار کرد و مشخص بودن کاربری زراعی سبب عدم‌تغییر کاربری می‌شود، افزود: در 10 ماهه گذشته سنددار کردن اراضی کشاورزی به 10 درصد رسیده و انشالله تا پایان دولت تمامی اراضی کشاورزی صاحب سند می‌شود تا از تغییر کاربری جلوگیری کنیم و شاهد افت تولید غذا نباشیم.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه با شروع دولت بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد، افزود: تولید و بازار مصرف باید در دست وزارت جهاد کشاورزی باشد؛ در حال حاضر در کنار تولید به مصرف نیز می‌اندیشیم و این دو در کنار هم قرار دارند و بزرگ‌ترین حمایت از مصرف‌کننده حمایت از تولید است.

وی با اشاره به اینکه فراوانی محصولات برای ما بسیار اهمیت دارد، افزود: پس از جنگ روسیه و اکراین بسیاری از کشورهای جهان دچار سهمیه‌بندی و کمبود شدند و با برنامه‌ریزی انجام‌شده کسری در حوزه غذا در کشور وجود نداشت.

ساداتی نژاد بابیان اینکه از هفته‌ی گذشته بسته‌ی حمایتی برای دامداران تصویب‌شده است، افزود: 10 هزار میلیارد تومان با دستور رئیس‌جمهور در ستاد اقتصادی تصویب‌شده و از هفته آینده اجرا می‌شود تا از دامدارهای کشور برای تولید دام حمایت شود.

وی با اشاره به برگزاری نشست با فعالین بخش و دامداران استان قم در صبح امروز، گفت: این استان از قطب‌های تولیدکننده پروتئین در کشور است و بنا شد تا هفته آینده تیمی برای حوزه دام سبک و دام حضور یابند تا به بررسی مشکلات و مسائل این استان بپردازد.

ساداتی‌نژاد در مورد پرداخت تسهیلات، افزود:  10 هزار میلیارد تومان از روز گذشته تسهیلات ارزن قیمت به دامداران و مرغداران پرداخت می‌شود تا این حوزه بتواند پایداری تولید را حفظ کند و در کنار حفظ فراوانی، غذای سالم باقیمت مناسب را در اختیار مردم قرار دهیم.

وزیر جهاد کشاوری، گفت: خوشبختانه با تأکید رئیس‌جمهور در حال حاضر در بهترین شرایط ذخایر کشور هستیم و هیچ کمبودی در کشور وجود ندارد و ذخایر 50 درصد از همه‌سال‌های گذشته بیشتر است و با امنیت خاطر در تأمین غذا در کشور پیش می‌رویم.

وی با اشاره به اجرای الگوی کشت در کشور، گفت: امسال الگوی کشت به همه استان‌ها ابلاغ‌شده و مشخص شده در هر استان با کم‌آبی‌های موجود چه چیزی کشت شود که نیاز کشور رفع شود و بر اساس آب معیشت حفظ شود.

به گفته ساداتی نژاد، حوزه فرهنگی و ترویج الگوی کشت نیز بر عهده نمایندگان ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان‌ها است تا این مهم رقم بخورد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید