Iranian Agriculture News Agency

ساداتی نژاد در دیدار با تشکل‌های بخش کشاورزی استان قم:

هدف ما اقتصادی شدن کشاورزی است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: گندم شاقول کشاورزی است و به‌عنوان شاخص برای تعیین قیمت سایر محصولات کشاورزی عمل می‌کند؛ دولت سیزدهم با افزایش بی‌سابقه نرخ خرید تضمینی گندم، بازار محصولات کشاورزی را روی ریل اقتصادی شدن پیش برد و تلاش داریم با کمک کشاورزان به آن استمرار بخشیم.

هدف ما اقتصادی شدن کشاورزی است

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در سفر یک‌روزه به استان قم و در دیدار با تشکل‌های بخش کشاورزی، با اشاره به پرداخت ۸۳ هزار میلیارد تومان در سال جاری برای خرید تضمینی گندم، گفت: قیمت گندم امسال ۱۳۸ درصد رشد داشت که در تاریخ کشاورزی ایران بی‌سابقه است؛ گندم معیاری برای سایر محصولات است و تعیین قیمت برای آن به‌نوعی تعیین شاخص قیمتی برای سایر محصولات کشاورزی است و با این روند کشاورزی ایران در مسیر اقتصادی شدن قرارگرفته است.

وی بر عملکرد خوب سال زراعی جاری تأکید کرد و افزود: امسال تولیدات زراعی و باغی افزایش داشته برای مثال در محصول جو ۳۰ درصد رشد را شاهد بودیم و این‌همه در سایه تلاش ما، شما و حمایت‌های ویژه از بخش کشاورزی بوده است.

ساداتی نژاد با مرور تسهیلات حمایتی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: برای مثال امسال قیمت کود فقط ۱۵ درصد افزایش داشته درصورتی‌که قیمت جهانی آن اسفند پارسال ۳۰۰ یورو و در شهریور سال جاری به ۹۰۰ یورو افزایش یافت و ما همچنان به قیمت سال ۱۴۰۰ کود را برای کشاورزان تأمین می‌کنیم و برای این مهم ۱۲ هزار میلیارد تومان یارانه اختصاص دادیم.

وی سال جاری را سخت‌ترین سال دامداران و مرغداران خواند و گفت: حوزه دام و طیور شرایط سختی را می‌گذارند ازاین‌رو بیشترین وقت و سرمایه را برای حل مسائل این بخش صرف می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مصوبه ستاد اقتصادی دولت، گفت به دستور رئیس‌جمهور بسته حمایتی را برای بخش دام در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم با تخصیص اعتبار موردنیاز از این گردنه سخت عبور کنیم؛ به دلیل عدم صرفه اقتصادی دام و طیور در بخش عشایری ۱۰ هزار میلیارد تومان به صندوق دام‌پروری و صندوق عشایری پرداخت می‌کنیم تا بتوانند با خریدی که انجام می‌دهند و یا با تئاتر نهاده و دریافت اقساطی در شش ماه دوم حمایت‌های لازم را از عشایر و عمل‌آورند.

وی با تأکید بر پرداخت مطالبات دامداران و مرغداران تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری، گفت: اختلاف‌نظر در اعمال رقم پرداخت است که با توافق طرفین و ابلاغ ستاد اقتصادی در هفته گذشته این مسئله به اتمام می‌رسد.

ساداتی نژاد در مورد میوه شب عید تصریح کرد: برای تأمین میوه شب عید مشکلی نداریم، در این خصوص نگاهمان واگذاری امور به بخش خصوصی است، با تعاون روستایی هماهنگی صورت گرفته تا تشکل‌ها و اتحادیه‌های وارد عمل شود و مدیریت امور را خود بر عهده گیرند؛ برای مثال سال قبل با ۶۰ هزار تن خرما از نخلداران خریدیم درصورتی‌که امسال خریدی نداشتیم تا کارگاه‌های فرآوری وارد میدان شوند.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم مدیریت بازار را بعد از ۶۰ سال به جهاد کشاورزی تفویض کرد و ما در این مدت کم بدون نیروی انسانی و ساختار سازمانی عملکرد قابل قبولی داشته‌ایم؛ البته قائل به قیمت دستوری نیستیم و در نظر داریم در آینده‌ساز و کاری را فراهم کنیم تا تشکل‌ها وارده مدیریت بازار کشاورزی شود، نگاه بنده واگذاری امور به اتحادیه‌ها است و اعتقاددارم دامدار، مرغدار و کشاورز برای مدیریت بهترین گزینه است.

 وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به توافق صورت گرفته با وزارت نیرو گفت: در بخش آب به دنبال تحویل حجمی آب هستیم تا وزارت نیرو حجم آب تخصیصی را تحویل کشاورز دهد و کشاورز با اجرای الگوی کشت و بهره‌وری آب میزان مصرف را مدیریت کند.

ساداتی نژاد در پایان گفت: در دنیا فرآورده‌های گوشتی به‌صورت منجمد در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد و در ایران هم نهایتاً با ذخیره در فریزر به‌صورت انجمادی مصرف می‌شود؛ بنابراین در نظر داریم با قطعه‌بندی بهداشتی و متناسب با شرایط خانواده ایرانی کمبود و بیش‌بود بازار را مدیریت کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید