Iranian Agriculture News Agency

پیش بینی تولید بیش از ۳۲۰ هزار تن گندم در استان قزوین

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در برنامه گفت و گوی ویژه خبری از پیش بینی تولید بیش از ۳۲۰ هزار تن گندم در استان قزوین در سال آینده خبر داد.

پیش بینی تولید بیش از ۳۲۰ هزار تن گندم در استان قزوین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، مجید اسماعیلی، معاون بهبود تولیدات گیاهی این سازمان، شب گذشته با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین در خصوص کشت پاییزه در اراضی کشاورزی استان و تمهیدات اندیشیده شده برای سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ به بحث و گفتگو پرداخت.

وی با بیان اینکه استان قزوین ۴۸۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد، گفت: سالیانه بیش از ۴.۲ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود.

وی افزود: استان قزوین با دارا بودن یک درصد از اراضی کشور، ۴ درصد تولیدات کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: امسال برای کشت گندم آبی و دیم، جو، برنج، چغندر قند و کلزا در سطح ۵۲۰ هزار هکتار برنامه‌ریزی شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: تولید بیش از ۳۲۰ هزار تن گندم پیش بینی شده است و برای سال آینده برای خرید تضمینی بیش از ۲۳۰ هزار تن گندم از کشاورزان برنامه‌ریزی می‌شود.

وی افزود: در سال زراعی گذشته (۱۳۹۹-۱۴۰۰) نزولات جوی  نسبت به سال قبل از آن ۴۹ درصد کاهش یافته بود و از سوی دیگر، پراکنش بارندگی هم اصلاً خوب نبود و بر عملکرد محصولات پاییزه، اثر بدی گذاشت و موجب شد تولید گندم استان حدود ۱۰۰ هزار تن کاهش یابد.

اسماعیلی گفت: ۶۲ هزار هکتار از اراضی استان قزوین از کانال آب طالقان آبیاری می‌شود که امسال به دلیل کاهش نزولات جوی، فقط ۶۰ درصد از این اراضی آبیاری شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به برنامه‌ها و طرح‌های این سازمان به منظور جهش تولید محصولات کشاورزی در سطح استان اشاره کرد و گفت: طرح گندم بنیان، سومین سالی است که در استان قزوین اجرا می‌شود و قرار است در ۵ سال ۵۰ درصد اراضی گندم دیم، معادل ۲۵ درصد افزایش تولید داشته باشیم.

وی افزود: اجرای اصول به زراعی و به نژادی در محصولات دیم و کشاورزی نوین، تولیدات کشاورزی و باغی استان قزوین را افزایش خواهد داد.

اسماعیلی همچنین به اجرای طرح جهش تولید در ۳۰ هزار هکتار از دیمزارهای استان اشاره کرد و گفت: در این طرح، تسهیلات قرض‌الحسنه تا سقف صد میلیون تومان برای خرید ادوات کشاورزی از سوی بانک ملی به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: امسال همچنین کشت ۳۲ هزار هکتار جوی آبی و ۹ هزار هکتار جوی دیم در استان قزوین پیش بینی شده است و بیش از ۱۴۷ هزار تن جو در استان قزوین برداشت خواهد شد.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی، ۲۸۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت چغندرقند رفته است و بیش از ۵۵ هزار تن چغندر قند پس از برداشت در اختیار کارخانه قند قزوین قرار می‌گیرد.

وی افزود: امسال با توجه به خرید بذر‌های ارقام مناسب گندم و جو، هیچ مشکلی برای تأمین بذر مورد نیاز کشاورزان نداریم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی تأکید کرد: ۷۸ هزار تن انواع کود‌های شیمیایی به استان قزوین اختصاص یافته و در ۶ ماهه اول سال بیش از ۳۱ هزار تن انواع کود‌های شیمیایی میان کشاورزان توزیع شده و بیش از ۹ هزار تن انواع کود‌های شیمیایی در انبار‌ها موجود است.

وی افزود: امسال ۹۰۴ میلیارد تومان تسهیلات خرید کود‌های شیمیایی به استان قزوین برای پرداخت به کشاورزان، اختصاص یافته است.

اسماعیلی با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت و کشاورزی قراردادی، یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای رونق تولید است، گفت: اگر کشاورزان با شرکت‌ها قرارداد ببنند که چه محصولی بکارند و بازار مصرف شان کجا باشد، در زمینه الگوی کشت، موفق‌تر خواهند بود.

وی در خصوص اصلاح الگوی کشت افزود: به دلیل کم آبی، طبق برنامه هر ساله اراضی زیرکشت صیفی جات کاهش و با محصولات کم‌آب‌بر جایگزین می‌شود به طوریکه امسال فقط ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان به کشت صیفی جات و محصولات پرآب بر اختصاص یافت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای جلوگیری از فرونشست دشت قزوین در بوئین زهرا، به سمت کشت نهال‌های پسته و باغداری نوین حرکت کردیم.

وی افزود: در کنار شهرک گلخانه‌ای نودهک تاکستان، ۸۲ هکتار از اراضی استان با ظرفیت ۱۹ هزار و ۲۰۰ تن به گلخانه‌ها اختصاص یافته و احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای ۱۰ تا ۲۰ هکتاری در استان قزوین آغاز شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید