Iranian Agriculture News Agency

بازدید معاون تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه‌ای موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور از مزرعه الگویی-ترویجی ذرت علوفه‌ای در شهرستان بویین زهرا

علی ماهرخ، معاون تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه‌ای موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور و هیئت همراه با حضور در شهرستان بویین زهرا از یک مزرعه نمونه و الگویی-ترویجی ذرت علوفه‌ای بازدید کرد.

بازدید معاون تحقیقات ذرت و گیاهان علوفه‌ای موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور از مزرعه الگویی-ترویجی ذرت علوفه‌ای در شهرستان بویین زهرا

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، این بازدید صبح امروز و با همراهی کارشناسانی از موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، موسسه تحقیقات خاک و آب، کارشناسان ستادی و شهرستانی زراعت و ترویج انجام شد.

در این بازدید درخصوص تغییر آرایش کشت در مزارع ذرت علوفه‌ای و تاثیر آن بر افزایش عملکرد و  بهره‌وری آب در شهرستان بویین زهرا بحث و تبادل نظر گردید و رشد بسیار مطلوب محصول در مزرعه فوق بسیار مورد توجه و استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

گفتنی است، این بازدید از مزرعه ذرت حسن اکبری از کشاورزان پیشرو و نمونه شهرستان بویین زهرا انجام شد که اقدام به کشت ۴۰۰ هکتار ذرت علوفه‌ای به شیوه نوین کرده است.

در این روش کشت، آرایش کشت با روش سنتی متفاوت است به طوریکه فواصل کشت (از تیپ تا تیپ) از ۷۵ به ۱۴۰ سانتی متر و عمق کشت از ۵ به ۱۰ سانتی متر افزایش یافته است که این شرایط موجب کاهش ۲۵ درصدی مصرف لوازم آبیاری مورد نیاز مانند نوارهای تیپ شده و پیش‌بینی می‌شود ضمن کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب موجب افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی محصول در مقایسه با روش سنتی گردد.

این شیوه نوین کشت علاوه بر افزایش بهره‌وری آب، هزینه‌های تولید را نیز از طریق کاهش میزان نوارهای تیپ مصرفی در هر هکتار کاهش داده و منجر به افزایش سود کشاورزان می‌گردد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید