Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

مبارزه با آفت مگس میوه زیتون در سطح ۳ هزار هکتار از باغات استان قزوین انجام می‌شود

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: عملیات مبارزه با آفت مگس میوه زیتون در باغات منطقه طارم سفلی از توابع این استان آغاز شده است و پیش بینی می‌شود این عملیات در سطح ۳ هزار هکتار از این باغات انجام شود.

مبارزه با آفت مگس میوه زیتون در سطح ۳ هزار هکتار از باغات استان قزوین انجام می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، سعید درخشان با اعلام این خبر افزود: امسال با توجه به افزایش نسبی دمای هوا مبارزه با آفت مگس زیتون زودتر آغاز شده و از ۲۴ تیر ماه سال جاری تاکنون در ۹۰ هکتار از باغات زیتون در منطقه طارم سفلی کار مبارزه با این آفت به روش طعمه پاشی با پروتئین (بیت اسپری) برای شکار و کنترل آفت به انجام رسیده است.

وی با بیان اینکه این عملیات در باغات روستای سیاهپوش و قوشچی با مشارکت باغداران بصورت عمومی در حال اجرا است  پیش بینی کرد:  عملیات کنترل آفت مگس زیتون در باغات استان قزوین تا سطح 3 هزار هکتار انجام شود.

مدیر حفط نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه زیتون از محصولات مهم باغی استان محسوب می‌شود بطوریکه مقام دوم تولید کشور مربوط به این استان است اظهار داشت: در حال حاضر سطح زیر کشت باغات زیتون استان بیش از ۹۲۰۰ هکتار است که هرساله بطور متوسط بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تن محصول زیتون از این میزان باغات برداشت می‌شود.

درخشان افزود: مگس زیتون مهم‌ترین آفت باغات زیتون است که مستقیما از میوه درخت تغذیه کرده و در شرایط طغیانی خسارت آن به بیش از ۸۰ درصد می‌رسد بنابراین کنترل و مدیریت آن اهمیت زیادی دارد.

درخشان یادآور شد : برای ردیابی و پایش این آفت از اسفندماه سال گذشته، ۳ ایستگاه پیش آگاهی این آفت با نظارت کلینیک‌های گیاهپزشکی و مرکز جهاد کشاورزی طارم راه اندازی شده است که زمان ظهور آفت و شروع مبارزه را تعیین می‌کنند.

به گفته این مسئول، در استان ۴ هزار هکتار باغ قدیمی و سنتی زیتون داریم که خسارت مگس زیتون در این باغات به مراتب بیش از باغات صنعتی است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان قزوین افزود: در باغات صنعتی به دلیل رعایت مدیریت صحیح و اصولی باغ از قبیل آبیاری مناسب، تغذیه مناسب، مدیریت کف باغ و حذف علف‌های هرز و هرس اصولی، خسارت آفت مگس زیتون به حداقل می‌رسد؛ لذا بیشترین نگرانی در مورد باغات سنتی زیتون است.

وی خاطرنشان کرد: روستاهایی که باغات سنتی دارند در صورت مشارکت باغداران و مبارزه یکپارچه برای کنترل آفت ملزومات و پروتئین و سمپاش بصورت رایگان از سوی مرکز جهاد کشاورزی در اختیار باغداران قرار می‌گیرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید