Iranian Agriculture News Agency

انجام شد

آشنایی کشاورزان بویین زهرا با روش‌ نوین کشت ذرت علوفه‌ای

کشاورزان بویین زهرا با شرکت در روز مزرعه ذرت علوفه‌ای، با فنون و روش‌های جدید کشت ذرت در مزارع کشاورزی آشنا شدند.

آشنایی کشاورزان بویین زهرا با روش‌ نوین کشت ذرت علوفه‌ای

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، در راستای ترویج دانش نوین کشاورزی و بالا بردن سطح آکاهی علمی و عملی کشاورزان، روز مزرعه ذرت علوفه‌ای با عنوان تغییر آرایش کشت و تاثیر آن بر افزایش بهره‌وری آب در شهرستان بویین زهرا برگزار شد.

این دوره آموزشی ترویجی در مزرعه ذرت حسن اکبری از کشاورزان پیشرو و نمونه این شهرستان که اقدام به کشت ۴۰۰ هکتار ذرت علوفه‌ای به شیوه نوین کرده است، برگزار شد و  کشاورزان حاضر در این دوره با این شیوه جدید کشت و مزایای آن آشنا شدند.

در این روش، آرایش کشت با روش سنتی متفاوت است به طوریکه فواصل کشت (از تیپ تا تیپ) از ۷۵ به ۱۴۰ سانتی متر و عمق کشت از ۵ به ۱۰ سانتی متر افزایش یافته است که این شرایط موجب کاهش ۲۵ درصدی مصرف لوازم آبیاری مورد نیاز مانند نوارهای تیپ شده و پیش‌بینی می‌شود ضمن کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب موجب افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی محصول در مقایسه با روش سنتی گردد.

گفتنی است، این شیوه نوین کشت با توجه به اینکه علاوه بر افزایش بهره‌وری آب، هزینه‌های تولید را نیز از طریق کاهش میزان تیپ مصرفی در هر هکتار کاهش داده است و همچنین رشد محصول در مزرعه فوق بسیار مطلوب بود، مورد توجه و استقبال سایر کشاورزان قرار گرفت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید