Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

۴ هزار و ۷۰۲ تن کلزا بصورت تضمینی از کشاورزان قزوین خریداری شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: از آغاز فصل برداشت کلزا از زمین‌های کشاورزی این استان تاکنون، بیش از ۴ هزار و ۷۰۲ تن محصول از کشاورزان بصورت تضمینی خریداری شده است.

۴ هزار و ۷۰۲ تن کلزا بصورت تضمینی از کشاورزان قزوین خریداری شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، فاطمه خمسه با اعلام این خبر افزود: در سال جاری ۵ مرکز کار خرید تضمینی محصول کلزا از کشاورزان استان را برعهده دارند.

وی اضافه کرد: از کل محصول کلزا خریداری شده، ۳۱۲ تن توسط مرکز خرید اتحادیه تعاونی روستایی بوئین زهرا، ۲ هزار و ۱۱۲ تن توسط مرکز خرید تعاونی نصر، یک هزار و ۱۷۱ تن توسط مرکز خرید بغدادی، یک هزار و ۱۷ تن توسط مرکز خرید تعاونی البرز آبیک و ۹۰ توسط مرکز خرید تعاونی کشاورزی دیال آباد از کشاورزان استان خریداری شده است.

خمسه در خصوص پرداخت مطالبات کلزاکاران استان گفت: خوشبختانه با پرداخت تمامی ۴۹۴۳ میلیارد ریال به حساب کشاورزان، تمامی مطالبات آن‌ها تسویه حساب شده است.

وی با اشاره به اهمیت کشت دانه‌های روغنی در خصوص سطح زیر کشت کلزا در استان گفت: خوشبختانه با اقدامات مجموعه جهاد کشاورزی مانند تخصیص بذر و کود یارانه‌ای، پرداخت تسهیلات درگردش به کلزاکاران،  ارائه آموزش‌ها و توصیه‌های کارشناسی در مراحل کاشت، داشت و برداشت، حضور مستمر کارشناسان فنی در سطح مزارع جهت رفع مشکلات کشاورزان، پوشش بیمه‌ای مناسب این محصول، راه اندازی مراکز خرید تضمینی برای تحویل گرفتن دست رنج کشاورزان، تسویه حساب سریع مطالبات کلزاکاران و غیره، شرایطی مطلوبی برای کشت کلزا در سطح استان ایجاد کرده است که مجموع این عوامل موجب شد تا حدود ۴ هزار و ۵۲۵ هکتار از مزارع کشاورزی استان به کشت کلزا اختصاص یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، با اشاره به کاهش بیش از ۵۰ درصدی بارندگی در سال زراعی جاری اظهار داشت: در ابتدای سال زراعی جاری با توجه به سطح زیر کشت کلزا پیش بینی می‌شد تولید کلزا از مرز ۸ هزار تن عبور کند اما متاسفانه کم‌آبی و افزایش دمای هوا ناشی از بحران خشکسالی، موجب شد عملکرد محصول در هر هکتار به طور قابل توجهی کاهش یابد، لذا مانند سایر استان‌های کشور که درگیر بحران خشکسالی هستند، تولید و خرید تضمینی کلزا در سطح استان از میزان برآوردهای اولیه کمتر شده است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید