Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین

کشاورزان از آتش زدن مزارع خود بعد از برداشت محصول خودداری کنند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: متاسفانه برخی از کشاورزان پس‌ از آنکه محصول خود را برداشت می‌کنند، به بهانه کشت سریع محصول بعدی، اقدام به آتش زدن مزارع کشاورزی خود می‌کنند که از آن‌ها می‌خواهیم از این اقدام جدا خودداری نمایند.

کشاورزان از آتش زدن مزارع خود بعد از برداشت محصول خودداری کنند

به گزارش خبرنگار ایانا دراستان قزوین، مجید اسماعیلی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اعلام این مطلب گفت: سوزاندن بقایای گیاهی بخصوص کاه و کلش هرساله به منظور آماده سازی هرچه سریعتر زمین‌های کشاورزی برای کشت دوم به دلیل ناآگاهی برخی کشاورزان از مضراتی که این اقدام به دنبال دارد، انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: نابودی موجودات مفید خاک، افزایش مصرف کودهای شیمیایی و کاهش بازدهی زمین، برهنه شدن و افزایش فرسایش خاک در بلند مدت، کاهش رطوبت خاک و افزایش مصرف آب در طول دوره رشد، سفت شدن لایه‌های خاک و کاهش نفوذ پذیری آن، آلودگی محیط زیست از مهمترین عوارض جبران ناپذیر سوزاندن کاه و کلش باقیمانده در مزارع است.

اسماعیلی با اشاره به روش‌های جایگزین آتش زدن مزارع بعد از برداشت گفت: امروزه با توجه به توسعه ماشین‌آلات کشاورزی، به راحتی می‌توان بدون آتش زدن مزارع، اقدام به کشت محصول بعدی کرد. ادوات کشت مستقیم محصولات کشاورزی در کاه و کلش وجود دارد و به راحتی می‌توان پس از برداشت، در مزارع به کشت محصول جدید اقدام کرد.

وی در خصوص آموزش کشاورزان برای جلوگیری از این اقدام گفت: مجموعه جهاد کشاورزی از طریق پخش کلیپ‌های آموزشی از صدا و سیما، تهیه بروشور و پلاکارد، ارسال گسترده پیامک برای آموزش و افزایش آگاهی کشاورزان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برگزاری کلاس‌های عملی در مزرعه، ایجاد مزارع الگویی، ایجاد مزارع کشت مستقیم در بقایای گیاهی و معرفی ادوات جدید کشاورزی، اقدام به آگاه‌سازی کشاورزان در خصوص مضرات و آسیب‌های ناشی از آتش زدن مزارع بعد از برداشت محصول کرده است و خوشبختانه با اقدامات انجام شده، موارد این اقدام اشتباه و خلاف قانون در سطح اراضی کشاورزی استان قزوین به میزان بسیاری کاهش یافته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه علاوه بر خسارات و مضرات عنوان شده، آتش زدن مزارع بعد از برداشت محصول برای کشاورزان می‌تواند تبعات قانونی به دنبال داشته باشد خاطرنشان کرد: با توجه به ماده ۲۰ قانون هوای پاک اقدام به آتش‌سوزی کاه و کلش جرم محرز بوده و طبق ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، جرائم نقدی و حبس تا یک‌سال برای افرادی که اقدام به آتش‌سوزی کاه و کلش می‌کنند پیش‌بینی‌شده است؛ لذا باز هم به کشاورزان اکیدا توصیه می‌شود که مزارع خود را بعد از برداشت محصول آتش نزنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید