Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان قزوین تصریح کرد؛

مدیریت تلفیقی، بهترین راه کنترل آفت مگس میوه زیتون

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: مدیریت تلفیقی آفت مگس میوه زیتون بهترین راه برای کنترل و مبارزه با این آفت است.

مدیریت تلفیقی، بهترین راه کنترل آفت مگس میوه زیتون

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، در جلسه بررسی مسائل و مشکلات کنترل آفت مگس میوه زیتون که روز پنجشنبه با حضور مدیر و کارشناسان حفظ نباتات، کارشناسان باغبانی و ترویج سازمان جهاد کشاورزی، و مدیر و معاون و کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قزوین در سالن جلسات این مدیریت برگزار شد، درخشان با اعلام این مطلب افزود: با توجه به اطلاعات آماری ایستگاه‌های پیش آگاهی و ایستگاه‌های اقلیم شناسی، احتمال بروز خسارت زودهنگام در میوه زیتون وجود دارد، لذا تا امروز نسبت به تهیه ملزومات مبارزه با این آفت اقدام شده و در صورت مشارکت باغداران بخش طارم سفلی، آماده‌ایم تا با همکاری آن‌ها نسبت به مبارزه اصولی با آفت مگس میوه زیتون اقدام کنیم.

وی ضمن ابراز نگرانی از استفاده بی‌رویه از سموم شیمیایی در باغات زیتون اظهار داشت: این موضوع نباید در باغات زیتون اتفاق بیفتد و باید باغداران را به استفاده از شیوه‌های مبارزه تلفیقی از جمله نصب کارت زرد، نصب تله‌های فرمونی و در نهایت مبارزه به شیوه بیت اسپری تشویق نمود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطر نشان کرد: استفاده از روش تلفیقی با کاربرد کمترین میزان سم و رعایت مسائل بهداشتی و توجه به تغذیه و آبیاری باغ می‌تواند تاثیر بسزایی در کنترل این آفت داشته باشد.

در ادامه این جلسه صالحی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قزوین گفت: امسال با توجه به اینکه سال آور در باغات سنتی زیتون است ولی متاسفانه بدلیل تغییر شرایط آب و هوایی و بروز گرمای زودهنگام در زمان گرده افشانی و گلدهی، کاهش عملکرد چشمگیری را در این باغات شاهد هستیم.

وی در خصوص مبارزه با آفت مگس میوه زیتون گفت: طبق توصیه‌های کارشناسان حفظ نباتات، برای مقابله و کنترل این آفت، نصب کارت زرد، بیت اسپری، فرمون و سم پاشی با سموم توصیه شده از مهم ترین روش‌های مقابله با این آفت به شمار می‌رود که هر چهار روش در باغ‌های زیتون طارم سفلی شهرستان قزوین در حال اجراست.

صالحی افزود: عدم دریافت محصول آلوده به مگس زیتون توسط کارخانه‌های روغن کشی می‌تواند در ترغیب باغداران به امر مبارزه با این آفت اهمیت بسزایی داشته باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید