Iranian Agriculture News Agency

استاندار قزوین:

قزوین مستعد انجام طرح‌های متعدد آبیاری نوین است

استاندار قزوین گفت: این استان ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه کشاورزی دارد و مستعد انجام پروژه‌های متعدد آبیاری نوین است.

قزوین مستعد انجام طرح‌های متعدد آبیاری نوین است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، هدایت اله جمالی پور روز پنجشنبه درحاشیه مراسم افتتاح سامانه نوین آبیاری در سیاهپوش طارم سفلی که با حضور علی مراد اکبری معاون آب و خاک وزیرجهادکشاورزی برگزار شد افزود: در آبیاری نوین باید ظرفیت‌های بیشتری ایجاد کنیم و این مهم نیازمند اعتبارات نامحدود است.

وی گفت: با توجه به اینکه میزان تخصیص اعتبار در اجرای طرح‌های آبیاری نوین باز و نامحدود اعلام شده به طور حتم می‌توان با اجرای چنین طرح‌هایی، میزان مصرف آب را بهینه کرد که موضوع بسیار مهمی در حوزه کشاورزی است.  

جمالی پور اضافه کرد: مصرف بهینه آب در دشت قزوین در گروه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری است که باید مورد توجه مسوولان متولی باشد.  

وی گفت:استان قزوین در حوزه کشاورزی ظرفیت‌های بسیار  مهمی دارد و از دیرباز مورد توجه بوده است تا آنجاکه بخش مهمی از اقتصاد استان و کشور از طریق همین حوزه تامین می‌شود.

در ادامه، مراسم افتتاح چهار هزار هکتار آبیاری نوین در اراضی کشاورزی استان قزوین با دستور رئیس جمهوری از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد.

 این طرح ها که مراسم آن در طارم سفلی شهرستان قزوین برگزار شد، شامل ۱۱۵ طرح به مساحت چهار هزار هکتار است.

در مراسم نمادین بهره برداری از این طرح ها یک پروژه آبیاری نوین در باغ‌های زیتون به وسعت ۳۵۶ هکتار مورد بهره برداری قرار گرفت.

با اجرای این طرح برای ۳۸ نفر به شکل مستقیم اشتغالزایی شده است.

میزان اعتبار کمک بلاعوض دولت در این طرح ۱۸ هزار و ۸۷۲ میلیون ریال و میزان مشارکت بهره برداران نیز ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیون ریال بوده است.

با اجرای این طرح سالانه بیش از ۷۵۰ تن روغن زیتون از این باغ‌های قزوین استحصال می شود.

نزدیک به ۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به آبیاری نوین مجهز شده اند و ۴۷ درصد از مجموع تجهیز اراضی کشاورزی این استان به آبیاری های نوین در دولت یازدهم و دوازدهم رقم خورده است.

استان قزوین دارای ۷۵ هزار هکتار باغ میوه است که از این رقم ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ زیتون می باشد.

استان قزوین در تولید زیتون رتبه دوم کشور را دارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید