Iranian Agriculture News Agency

بمنظور مبارزه با سن غلات در مزارع کشاورزی؛

130شبکه مراقبت در استان قزوین پایش مزارع کشاورزی را برعهده دارند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: 130 شبکه مراقبت امسال، پایش مزارع کشاورزی این استان را بر عهده دارند.

130شبکه مراقبت در استان قزوین پایش مزارع کشاورزی را برعهده دارند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین درخشان با اعلام شروع مبارزه با سن غلات در مزارع گندم و جو استان با بیان این مطلب افزود:  شبکه های مراقبت متشکل از کارشناسان مراکز دهستانها، شهرستانها و ستاد استان رصد و پایش 200 هزار هکتار از مزارع گندم و جو برای تعیین بهترین زمان سمپاشی برعلیه سن غلات را که از منطقه به منطقه و حتی مزرعه به مزرعه می تواند متفاوت باشد بعهده دارند.

به گفته این مقام مسئول، از ابتدای شروع مبارزه با این آفت تاکنون  1450 هکتار از مزارع گندم و جو بر علیه این آفت سمپاشی شده است.

وی با بیان اینکه سن غلات از آفات مهم در مزارع گندم وجو محسوب می‌شود اظهار داشت: در شرایط طغیانی و عدم کنترل، این آفت می‌تواند تا 100 درصد به مزارع گندم و جو خسارت وارد کند.

درخشان تصریح کرد: خسارت کمی این آفت مربوط به سن مادری و خسارت کیفی آن مربوط به پوره است که خوشبختانه طی سه سال اخیر میزان خسارت و سن زدگی گندم تولیدی استان بر اساس گزارش اداره کل غله به میزان قابل ملاحظه ای کاهش داشته و به طور میانگین 35 صدم درصد بوده است.

به گفته وی، میزان سن‌زدگی بالای 2 درصد، کیفیت و خاصیت نانوایی گندم را به شدت کاهش می‌دهد.

درخشان یادآور شد: ریزش سن مادری از اماکن کوهستانی با گرم شدن هوا از 12 فروردین ماه از شهرستان بوئین‌زهرا آغاز و به تدریج در بقیه شهرستانها به جز شهرستان آوج ریزش سن به مزارع انجام شده که عملیات مبارزه نیز از 22 فروردین در مزارع کشاورزی استان آغاز شده است.

وی اضافه کرد: بهترین زمان سمپاشی تا قبل از تخم ریزی سن ها است بنابراین پیش بینی می شود عملیات مبارزه تا 5 اردیبهشت ماه ادامه و سطح مبارزه تا 35 هزار هکتار در مرحله مادری افزایش یابد.

مدیر حفط نباتات سازمان جهادکشاورزی استان قزوین خاطر نشان کرد: بعد از تفریخ تخم های سن و در مرحله سن2 پورگی سمپاشی مزارع دوباره آغاز می‌شود و در مرحله پوره نیز که تا 10 خرداد ادامه خواهد یافت پیش بینی مبارزه در مرحله پوره سن در سطح70 هزار هکتار است.

درخشان پیش بینی کرد: مبارزه با آفت سن در مزارع کشاورزی استان در سطح 105 هزار هکتار انجام شود.

وی یادآور شد: سطح مبارزه با سن استان درسال گذشته در سطح 102 هزار هکتار بود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان قزوین در ادامه گفت: سطح زیر کشت غلات استان در سال زراعی1400-1399 نزدیک به 200هزار هکتار است که 162 هزار هکتار آن مربوط به گندم آبی و دیم و 38 هزار هکتار آن مربوط به جو می باشد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید