Iranian Agriculture News Agency

مدیر آب و خاک:

کشت مستقیم یکی از روش های مراقبت از خاک است

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین، گفت: یکی از روش های کشاورزی که در آن مراقبت از خاک بسیار بالاست کشت های مستقیم بدون خاکورزی است .

کشت مستقیم یکی از روش های مراقبت از خاک  است

به گزارش خبرنگار ایانا از استان قزوین، احمد مستخدمی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین افزود : کشت مستقیم  امسال در سطح حدود سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان انجام شده است.

 وی با بیان اینکه افزایش رطوبت خاک، کمک به کاهش فرسایش خاک و افزایش ماده آلی آن از جمله مزایای استفاده از روش کشت مستقیم یا بی خاکورزی و همچنین کم خاکورزی به شمار می رود،گفت: توسعه اجرای طرح کم خاکورزی در حوزه کشت گندم آبی در سطح ۱۸ هزار هکتار در استان گام بلندی در راستای حفاظت از خاک های کشاورزی استان قزوین بوده که در سال زراعی جاری عملیاتی شده است.

مستخدمی گفت : یکی از مهم ترین اقدامات برای حفاظت از خاک در حوزه کشاورزی علاوه بر اجرای طرحهای سدهای خاکی، سیل بندها، استخرهای ذخیره، ترمیم و لایروبی انهار ، تراسبندی ، بانکت سازی و جایگزینی روشهای نوین ابیاری بجای ابیاری سطحی و غرق آبی که مانع تخریب و فرسایش خاک بر اثر سیلابها و روان آبهای مخرب می گردند، طرح های مشترک در حوزه آب و کشاورزی حفاظتی شامل بی خاکورزی و کم خاکورزی است که با همکاری حوزه معاونت تولیدات گیاهی سازمان طی سال های اخیر در استان قزوین رشد قابل توجهی داشته است نیز از عوامل بسیار موثر در حفاظت از خاک محسوب می شود.

این مقام مسئول بیان کرد: بر اساس گزارش معاونت مذکور کشت های حفاظتی یا بی خاکورزی و کم خاکورزی در استان قزوین امسال به بیش از ۷۳ هزار هکتار رسیده که این رقم در سال قبل ۶۰ هزار هکتار بوده است .

وی ادامه داد: در این شیوه از کشت بوسیله استفاده از تجهیزات مدرن کشاورزی، بقایای گیاهان در خاک باقی مانده و بذور مورد نظر در اراضی شخم نخورده کاشته می‌شوند و به این ترتیب حفاظت از خاک های کشاورزی در بهترین شرایط محقق می شود

وی با تاکید بر اینکه کشت بی خاکورزی حبوبات برای نخستین بار در استان قزوین در سطح حدود ۷۰۰ هکتار انجام شده است، افزود: عملیات افزایش ماده آلی و ترمیم بافت خاک با اجرای طرح کشت مخلوط بقولات (گیاهانی مانند لوبیا، عدس، ماش، باقلا و ماش) و غلات در سطح هزار هکتار را نیز باید از زمره فعالیت های مهم جهاد کشاورزی در حوزه صیانت از خاک در سال جاری دانست.

وی یادآور شد: اجرای تناوب زراعی مطابق با الگوی کشت با استفاده از بقولات پاییزه در سطح پنج هزار هکتار و اجرای طرح زراعت-باغ در سطح ۲ هزار هکتار در کنار اجرای طرح مدیریت تلفیقی تغذیه ای باغات استان با حفظ ساختار فیزیکی و شیمیایی خاک در سطح هزار و 500 هکتار از دیگر فعالیت های قابل توجه جهاد کشاورزی  قزوین در حوزه حفاظت خاک بوده است.

مدیر امور فنی و مهندسی و آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: امسال همچنین استفاده از کود سبز یا کشت محصولات پوششی در سطح هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع استان قزوین به انجام رسیده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید