Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین :

کاهش 40 درصدی خسارت آفت مگس زیتون در باغات استان قزوین

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت : امسال خسارت آفت مگس زیتون به باغهای این استان نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش داشته است .

کاهش 40 درصدی خسارت آفت مگس  زیتون در باغات  استان قزوین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، یوسف درخشان گفت: با شروع برداشت زیتون از باغ‌های منطقه طارم سفلی ، کنترل و مبارزه با آفت مگس زیتون نیز در مرحله کنسروی پایان یافت.

وی پیش‌بینی کرد : 70 درصد زیتون در باغ‌های منطقه طارم سفلی به‌صورت  کنسروی و 30 درصد نیز روغنی باشد.

درخشان اضافه کرد : در باغ‌هایی که به منظور زیتون روغنی نگهداری می شوند مبارزه و کنترل با آفت مگس زیتون بایستی  ادامه یابد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه گفت: در مرحله کنسروی از باغ‌های صنعتی در سطح 1880 هکتار بالغ بر 5 هزار و 600 تن زیتون برداشت می شود که در این باغ‌ها به خاطر رعایت اصول باغبانی ، پیشگیری و مبارزه به موقع ؛ خسارت آفت مگس زیتون صفر است.

درخشان افزود: در همین راستا ؛ در باغ‌های سنتی در سطح 4هزار و 300 هکتار که بالغ بر 11 هزار تن زیتون در مرحله کنسروی برداشت خواهد شد میزان خسارت از صفر تا 7 درصد متغیر است.

به گفته ی این مقام مسئول ؛ در مجموع  به طور متوسط در باغات سنتی میزان خسارت 1.3 درصد برآورد می شود .

درخشان یاد آور شد : تاکنون و تا پایان مرحله برداشت زیتون کنسروی ؛ سطح مبارزه با آفت مگس زیتون در سطح  2300 هکتار است .

به گفته وی ؛  در سال 98 کل سطح مبارزه  در باغهای زیتون منطقه 5هزار و 200 هکتار است که سال طغیان آفت و  شدت و وسعت آلودگی نیز بالا بوده است .

درخشان خاطر نشان ساخت :  در مجموع سطح مبارزه با آفت مگس زیتون در باغ‌های منطقه نسبت به سال قبل 2900 هکتار کمتر شده و میزان خسارت نیز از 3 درصد در سال 98 به 1.3 درصددر سال جاری کاهش یافته است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید