Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین :

استان قزوین جز ۱۰ استان برترکشور در زمینه تولید محصولات کشاورزی است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در برنامه بی حاشیه شبکه قزوین گفت: استان قزوین استان در بخش تولید محصولات کشاورزی سالانه بیش از ۴ میلیون تولید محصول داریم که این میزان حدود ۴ درصد تولید محصولات کشاورزی کشور است.

 استان قزوین جز ۱۰ استان برترکشور در زمینه تولید محصولات کشاورزی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، بیش از ۷۴ هزار هکتار باغ در استان  داریم که این باغات  در محصولات همچون انگور ، پسته و زیتون و سایر محصولات باغی را تولید می کنند.

در زمینه تولید محصولات زراعی همچون گندم ، ذرت ، جو و همچنین شیر و گوشت رتبه های بسیار خوبی داریم

استان قزوین درزمینه گاهش ضایعات غلات رتبه دوم کشور را دارد و در سایر  محصولات باغی بویژه محصولات تازه خوری نیاز خوری نیز اقدامات خوبی انجام شده است .

کشاورزان تلاش می کنند با استفاده از روش‌های جدید ضایعات را کاهش دهند .

در زمینه تولید صیفی جات نیز کشاورزان اگاه استان کمترین افت  و ضایعات را دارند .

در استان قزوین دربخش صنایع تبدیلی ۳۳۰هزار تن تولید گندم در استان  داریم که هم اکنون ظرفیت  ذخیره سازی ۴۲۰ هزار تن غلات در سیلوهای  استان  را داریم .

همچنین هم اکنون ۷ کارخانه ارد  مناسب در استان داریم

 همچنین در زمینه فراوری انگور نیز هم اکنون ۳۰ مجوز کارخانه کشمش با ظرفیت تولید ۴۲۰ هزار تن صادر شده  است که  درحالی که ظرفیت تولید استان   در انگور حدود ۳۲۰  هزار تن در سال است و ظرفیت خالی دراستان داریم.

 کشاورزان با توجه به صرفه اقتصادی بخش  از محصول تولید انگور استان تازه خوری  به بازار عرضه می کنند.

در بخش تولید زیتون سالانه  ۲۷ هزار تن محصول در استان   می شود و  هم اکنون ۱۸ واحد فر اوری زیتون در استان داریم تا جایی که علاوه بر زیتون استان و محصول سایر استان نیز وارد وفراوری می شود.

در تولید گوجه فرنگی با وجود کاهش سطح زیر کشت و افزایش راندمان تولید  واحد های متقاضی فراوری گوجه هستند که امیدواریم  در این زمینه مشکل نیز حل شود .

ظرفیت استان قزوین در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی بیش از میزان تولید است از جمله محصول پسته ۲۹ هزار ۷۰۰ تن ظرفیت سورت و فراوری داریم .

تولیدات استان به مقداری است که باغداران ترجیح می دهند تازه خوری استفاده کنند ولی با این وجود در بخش های مختلف واحد های فراوری راه اندازی کرده ایم .

یکی از مشکلات بخش کشاورزی متاسفانه درچند سال گذشته مجوز های توسط سازمان صمت صادر می شد و از سال ۹۱-  ۹۲ مجوز های صنایع تبدیلی و تکمیلی توسط جهاد کشاورزی صادر شده است ، ولیکن متاسفانه خیلی عملیاتی نشده بود

در دو سه سال اخیر ما توانستیم ۱۳۲۸ کد آیسیک را جدا کنیم که این مجوز ها را دراستانها باید جهاد کشاورزی صادر کند .

طی یکی دوسال گذشته  این وظایف به جهاد کشاوززی واگذار شده و دنبال جذب سرمایه گذار هستیم .

در زمینه صنایع دامی  ،زیتون ، شیر و  سایر موارد اقدامات خوبی انجام شده است .

اولین زنجیره تولید محصولات  دام و طیور در هفته دولت گلنگ زنی کردیم و امیدواریم  مشکلات این بخش حل شود .

 در چند سال اخیر در زمینه تولید مناطقی که تولید زیاد داریم  مجوز واحد های سرد خانه های زیر صفر را صادر کردیم و شرایط نگهداری میوه در چند ماه بعداز تولید فراهم شده است.

برای اولین بار پایانه صادرات محصولات کشاورزی مجوز داده شده و روند خوبی در تکمیل طرح داره و استاندار محترم  زحمت زیادی برای تهسیل در روند و تکمیل این پایانه دارند .

 انشالله فاز اول این طرح مهم در دهه فجر و کل پروژه در هفته جهاد کشاورری سال ۱۴۰۰ افتتاح می شود .

 اولین بار انداز محصولات  کشاورزی برای زنجیره تولید  با کمک صندوق توسعه سرمایه گذاری بخش کشاورزی در حال راه اندازی است .

در صدد هستیم و در صورت تامین اعتبار صندوق زیتون  همچون صندوق انگور که از مصوبات دولت  محترم است  را در استان راه اندازی کنیم

 کشاورزان درزمینه تولید محصول هم ارقام خوب استفاده کرده اند  که هم محصول با کیقیت و  راندمان تولید بالا  را داشته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید