Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین:

همه در برابر تغییرکاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی مسئول هستیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : همه در برابر تغییرکاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی مسئولیم و اگر تغییرکاربری دیده و گزارش نشود ، مدیون هستیم .

همه در برابر تغییرکاربری  غیر مجاز اراضی کشاورزی مسئول هستیم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین فاطمه خمسه در جلسه کشت محصولات پاییزه که با حضور مدیران و مسئولین  شهرستان ها و مراکز جهاد کشاورزی در مجموعه باغستان برگزار شد ، گفت کارشناسان پهنه و مدیران جهاد کشاورزی به عنوان متولیان تولید بایستی از اراضی کشاورزی بخوبی صیانت و حفاظت کنند.

وی تاکید کرد: در امرتغییر کاربری اراضی کشاورزی هیچ گونه مسامحه با کسی نداریم وتحت هیچ شرایطی تغییرکاربری غیر مجاز را انجام نخواهیم داد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه با بیان اینکه ؛ طی دو سال گذشته پایداری تولید کشاورزی  در استان نقطه عطفی  در توسعه اقتصادی استان قزوین بوده است گفت : در سال زراعی گذشته با شرایط اقیلمی مناسب و اقدامات انجام شده ،تولید  در اراضی دیم  و آبی   مناسب بوده است .

خمسه به آغاز سال زراعی جدید اشاره کرد و اظهار کرد: سال زراعی جاری را در حالی پیش رو داریم که با توجه به مشکلات موجود و تحریم ها؛  فشارهایی برمردم و به ویژه تولید کنندگان وارد کرده  که بایستی با مدیریت جهادی این مشکلات را پشت سرگذاشت.

وی یاد آور شد : نبایستی خللی در عزم ما در تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی بویژه تولید محصولات استراتژیک  همچون  گندم ایجاد شود.

خمسه تصریح کرد : روسای مراکز و مدیران جهاد کشاورزی شهرستان ها و همچنین ترویج کشاورزی بایستی در زمینه جهش تولید  با تفاهم نامه ای که با بسیج منعقد شده سه محصول ذرت ، کلزا و جو را اجرا کنیم.

وی تاکید کرد : انتظار می رود شرکت خدمات حمایتی در زمینه تهیه و تامین کود مورد نیاز کشاورزان اقدام کند تا کشاورزان دچار مشکل نشوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین با بیان اینکه روسای مراکز جهاد کشاورزی نظارت کامل داشته باشند تا کمترین نارضایتی را در امر توزیع کود نداشته باشیم گفت : امسال نظارت بر مراکز تهیه و توزیع کود کشاورزی بایستی با دقت بیشتری انجام شود تا کود مورد نیاز از طریق سامانه کود به کشاورزان واقعی تحویل داده شود.

خمسه افزود : در این راستا می توان کارگزاری ها را رصد کرد تا با نظارت بیشتر مانع از عرضه کود در خارج شبکه توزیع باشیم.

خمسه در بخش دیگری از جلسه گفت : طی سال گذشته در بحث گندم دیم ؛ برخی از کشاورزان استان از بذور خود مصرفی استفاده کردند که مورد تایید مراکز تحقیقاتی نبود بنابراین بایستی تلاش کرد تا کشاورزان به استفاده از بذور اصلاح شده و استاندارد ترغیب شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه گفت : در وارد کردن اطلاعات کشت محصولات زراعی بایستی دقت بیشتری صورت گیرد چرا که معیار تولید و همچنین سهمیه کود و نهاده ها ؛ آمار درست از بهره برداران است .

خمسه اضافه کرد : کارشناسان پهنه بایستی دقت لازم را برای ورود اطلاعات کشاورزان انجام دهند تا در زمان ارایه آمار خرید  با مشکل مواجه نشویم.

وی یاد آور شد : مبنای برنامه ریزی برای تولید و همچنین دریافت سهیمه های ملی آمار ارایه شده است بنابراین کارشناسان اطلاعات بخش را با دقت و صحیح وارد کنند ‌.

این مقام مسئول اظهار کرد: طی سال گذشته در بخش پرداخت تسهیلات به نهاده های کشاورزی به مشکل برخورد کردیم ولی امسال باید در زمینه معرفی کشاورزان برای دریافت تسهیلات تلاش بیشتری انجام شود.

وی بر لزوم اهمیت نظارت بیشتر بر اجرای طرح های آب و خاک  بویژه سامانه های نوین آبیاری تاکید کرد .

خمسه تصریح کرد : در روند اجرای طرح های آب و خاک بایستی نظارت و بارزسی ببشتری انجام شود تا طرح ها بخوبی انجام شوند .

وی خاطر نشان ساخت : با تخصیص  اعتبارات ردیف دشت قزوین برای خرید لوله مورد نیاز چاههای کشاورزی  اتفاقات خوبی در مدیریت مصرف آب در استان  انجام شده است .

وی هدف از اجرای این طرح ها را ؛ لوله گذاری برای چاههای عمومی ذکرکرد تا کشاورزان بتوانند از این امکانات بهره مند شوند .

خمسه اضافه کرد : لوله به چاههای شخصی داده نمی شود وازمحل  اعتبارات دشت تامین شده و برای مناطق دشت باید مورد استفاده قرار گیرد چون ردیف بودجه این لوله ؛ ردیف دشت قزوین است .

این مقام مسئول گفت : تحول خوبی برای اجرای سامانه نوین آبیاری ازسال ۹۷ تاکنون انجام شده و  عزم جدی در اتمام طرح های نیمه تمام در استان وجود دارد.

وی تاکیدکرد : همانگونه که برای صیانت از آب دقت می کنیم بایستی به بحث خاک نیز اهمیت دهیم و با توجه به این  اهمیت ؛ قراراست دفتر خاک در جهادکشاورزی تشکیل شود .

وی بر لزوم اهمیت آموزش‌های نوین به کشاورزان با توجه وضعیت کرونا تاکید کرد .

درپایان این جلسه؛ لوح تقدیر اهدایی وزیر جهادکشاورزی به امیر خدایاری مسئول مرکز جهادکشاورزی طارم سفلی به عنوان مرکزجهادکشاورزی نمونه اهدا شد .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید