Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین :

مبارزه با آفت مگس زیتون در سطح 1100 هکتار از باغات اجرا شد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : از ابتدای اجرای طرح کنترل و مبارزه با آفت مگس زیتون در سطح 1100 هکتار از باغات زیتون استان مبارزه علیه این آفت انجام شده است .

مبارزه با آفت مگس زیتون در سطح 1100 هکتار از باغات اجرا شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین یوسف درخشان پیش‌بینی کرد: این میزان سطح مبارزه با آفت مکن است تا   4 هزار هکتار  دیگر نیز افزایش یابد.

وی اظهار کرد: مبارزه با آفت مگس زیتون از 15 مرداد ماه سالجاری در باغات و روستاها به نرم رسیده که در حال حاضر عملیات مبارزه در روستاهای آلتین کش ، دلجک ، سنگان ، سیاهپوش و قوشچی و 20 روستای دیگر آغاز شده است .

درخشان اضافه کرد : روش های مبارزه با آفت مگس زیتون در باغات منطقه از طریق ؛ نصب کارت زرد و پروتئین ( بیت اسپری ) و سمپاشی در سطح 1100 هکتار از باغات است .

وی یاد آور شد : با توجه به افت دما و بادهای شمالی شرایط برای افزایش تراکم آفت مهیا می باشد و بایستی باغداران برای جلوگیری از خسارت حتما نسبت به مبارزه به موقع اقدام  کنند

درخشان خاطر نشان کرد: در حال حاضر4 ایستگاه پیش آگاهی با عقد قرارداد با 2 کلینیک گیاهپزشکی از بخش خصوصی برای پایش و ردیابی این آفت ایجاد شده است .

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه با بیان اینکه زیتون یکی از محصولات مهم باغی استان می باشد گفت : این استان با دارا بودن 9500 هکتار باغ زیتون و تولید بیش از 20 هزار تن محصول از 6700 هکتار باغات بارور توانسته مقام دوم کشوری را به خود اختصاص دهد .

درخشان افزود : یکی از آفات مهم این باغات ؛ مگس زیتون است که توان خسارتزایی بالایی و در صورت عدم کنترل تا 80 درصد محصول را در شرایط طغیانی ازبین می برد .

وی ادامه داد :  این آفت قبلا در کشوروجود نداشت ولی از سال 83 با ورود زیتون های آلوده وارد کشور شده و در صورت مهیا شدن شرایط آب و هوایی می تواند خسارت زیادی را به محصول زیتون وارد کند .

درخشان تصریح کرد : در سال 98 با مساعد شدن شرایط آب و هوایی تراکم و جمعیت آفت افزایش یافت و سطح مبارزه تا 5200 هکتار رسید و علاوه بر باغات سنتی ، باغات صنعتی نیز آلوده بودند ولی خوشبختانه با اقدام به موقع کارشناسان فنی جهاد کشاورزی و باغداران تنها 3 درصد خسارت در مرحله کنسروی و 7 درصد در مرحله روغنی  داشتیم و بیش از 26 هزار تن محصول از باغات زیتون برداشت شد .

وی اظهار کرد: در سال جاری نیز شرایط آب و هوایی ( دمای پایین و رطوبت بالا ) مساعد برای افزایش تراکم جمعیتی آفت می باشد و لازم است تا باغداران جهت جلوکیری از خسارت این آفت حتما با راهنمایی و دریافت مواد و تجهیزات لازم از مرکز جهادکشاورزی  نسبت به مبارزه به موقع با این آفت اقدام کنند .

این مقام مسئول تاکید کرد : مشکل اصلی آفت مگس زیتون در باغات سنتی بخش طارم سفلی می باشد که سطحی در حدود 3500 هکتار را شامل می شود که به‌دلیل عدم رعایت بهداشت باغ ( علفهای هرز، آبیاری غرقابی، عدم هرس ،کاشت صیفی جات و حبوبات بین ردیفهای درختان ، عدم جمع آوری میوه های آلوده و عدم مدیریت یکپارجه و مبارزه به موقع  خسارت و تراکم آفت در این باغات به دلیل مهیا شدن شرایط زیستی آفت بالا است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه گفت : سازمان جهاد کشاورزی نیز بر طبق قانون با حمایتهای فنی و تعیین دستورالعمل ها و روشهای مبارزه ، پیش آگاهی با ایجاد ایستگاههای ردیابی و اعلام زمان مناسب مبارزه، ملزومات و امکانات مبارزه در باغات سنتی به نسبت 30 درصد یارانه را انجام و باغداران را در امر مبارزه یاری می کند .

درخشان افزود : این نهاده ها شامل کارت زرد ، پروتئین هیدولیزات ، تله و فرمون و سمپاش می باشد .

وی یاد آور شد : کلاسهای آموزشی در همه روستاهای درگیر برای بهره برداران اجرا شده و شوراهای اسلامی روستاها از طریق بخشداری ملزم به جلب همکاری و مشارکت باغداران هستند ولی متاسفانه مشارکت باغداران در خیلی از روستاها ضعیف می باشد و خیلی از آنها تمایلی به مشارکت در اجرای مبارزه یا تامین هزینه های کارگری ندارند و همچنین خصوصا ارسال بدلیل کاهش محصول بدلیل سال آوری باغات تمایل همکاری کمتر از سالهای قبل می باشد که به همه باغداران با ارسال پیامک صوتی اطلاع رسانی برای مبارزه به موثع انجام شده است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید