Iranian Agriculture News Agency

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین

برداشت فندق از باغات استان قزوین آغاز شد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : عملیات برداشت فندق از سطح باغات 3245 هکتار از باغات این استان آغاز شده است.

برداشت فندق از باغات استان قزوین آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین علی اکبری پیش بینی کرد امسال  بیش از 3424 تن فندق به صورت خشک ازاین میزان سطح باغات برداشت شود .

وی میانگین متوسط عملکرد این محصول را ؛ حدود 1080 کیلوگرم در هکتار برآورد کردد.

اکبری اظهار کرد: از این میزان سطح باغات استان ؛  3170 هکتار بارور و 75 هکتار غیربارور است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ؛ بیشترین سطح زیر کشت این محصول در استان را در شهرستان قزوین ، منطقه الموت ذکر کرد و گفت : در این منطقه بخش رجایی دشت و رازمیان شامل ( روستاهای هیر ، ویار، یارود ، آکوجان و ... ) بیشترین پراکنش کشت این محصول را دارند .

اکبری خاطر نشان کرد : با توجه به تفاوت در توپوگرافی استان و توده های محلی موجود ، زمان برداشت این محصول از اواخر مرداد تا اواخر شهریورماه است.

به گفته این مقام مسئول، استان قزوین رتبه دوم سطح زیرکشت و تولید محصول فندق را پس از استان گیلان در کشور دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : ارقام موجود در منطقه شامل رقم‌های بومی گرد اشکور، شصتک ، زرآبادی ، سیاه الموت و سه گوش و ارقام خارجی و ارقام گرده دهنده می باشد که رقم گرد اشکور حدود 70 درصد باغات را تحت پوشش قرارداده است.

اکبری افزود : کمبود نهالستان تولیدکننده نهال سالم و استاندارد ، مشکلات مرتبط به صنایع تبدیلی و انبارداری محصول و آبرسانی و انتقال آب در روستاها را از مهمترین مسائل و مشکلات در این حوزه ذکر کرد.

به گفته اکبری ؛ توسعه باغات در اراضی شیبدار و کمک به توسعه باغات از طریق یارانه نهال و اندامهای تکثیری از مهمترین  برنامه های در دست اقدام این مدیریت است.

وی بر لزوم اهمیت تشکیل تعاونی تولید باغداران فندق در هر منطقه، انبارهای مناسب نگهداری محصولات، ایجاد باغ مادری و نهالستان استاندارد و استفاده از ارقام مناسب و گرده دهنده ، ایجاد صنایع مرتبط جهت نگهداری و فرآوری ، دور آبیاری مناسب ، هرس جهت نوردهی و کاهش تعداد تنه ها و تغذیه و کود دهی مناسب در باغات تاکیدکرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید