Iranian Agriculture News Agency

انجام شد

معرفی ارقام جدید انگور در ایستگاه تحقیقات انگور تاکستان

استاندار قزوین به همراه رجب رحمانی نماینده تاکستان ، عیسی قبادی معاون امور اقتصادی استانداری ، فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین و طاهری فرماندار از ایستگاه تحقیقات انگور مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان بازدید کرد.

معرفی ارقام جدید انگور در ایستگاه تحقیقات انگور تاکستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین این ایستگاه تحقیقاتی در زمینی به مساحت ۱۸هکتار در سال ۷۸ احداث و شروع به کار کرده است .

در این ایستگاه بیش از ۱۰۰۰ نوع ژنوتیبپ و رقم داخلی و خارجی انگور از مناطق مختلف ایران و برخی کشورهای خارج جمع آوری، ازدیاد و در قالب طرح آماری اگمنت با سه شاهد ( بیدانه سفید ، یاثوتی و شاهرودی ) در سیستم هدایت داربستی و در مساحتی در حدود ۵ هکتار پیاده شده است.

هدف از ایجاد ایستگاه تحقیقاتی انگور در این شهرستان ؛ معرفی ارقام جدید انگور شامل مینودر ، امین و همچنین پایه های هیبریدی مقاوم به سرطان طوقه و ریشه انگور است .

در این ایستگاه تحقیقاتی طرح های به نژادی ، به زراعی ، گیاهپزشکی ، خاکشناسی و تغذیه در حال اجرا می باشد .

همچنین این ایستگاه در زمینه های جمع آوری ، ناسای و ذخیره سازی ژرم پلاسم انگور ایران و سایر کشورها ( کلکسیون ملی انگور ) با بیش از ۱۰۰۰ رقم و ژنوتیپ، تدوین، هدایت، نظارت و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی و مطالعاتی مرتبط با انگور از جنبه‌های مختلف کاشت ، داشت ، برداشت ، آماده سازی ، فرآوری ، حمل و نقل ، انبارداری و بازاررسانی (داخلی و خارجی) در سطوح منطقه ای و ملی برای رفع تنگناهای صنعت انگور ایران ، تحقیقات کاربردی و آزمایشگاههی در زمینه‌های گاهپزشکی و تولید محصول سالم و ارگانیک و آموزش فنی –کاربردی و انجام فعالیت های ترویجی (مدرسه در مزرعه ) با هدف ارتقا راندمان انتقال یافته های تحقیقاتی به کلیه بهره برداران از باغداران سنتی تا کارشناسان فعالیت دارد.

اجرای طرح های تحقیقاتی استانی و ملی ، فعالیتهای ترویجی در سطح بهره برداران خبره و باغداران ، فعالیتعای آموزشی تخصصی در سطح کارشناسان و فعالیتهای تولیدی رقم و ژنوتیپ جدید و گواهی شده از مهمترین سیاست‌های اصلی این ایستگاه تحقیقاتی است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید