Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

طرح کنترل بیولوژیک آفات در مزارع گوجه فرنگی استان قزوین اجرا می‌شود

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : طرح کنترل بیولوژیک آفات در سطح 4500 هکتار از مزارع گوجه فرنگی استان اجرا می شود .

طرح کنترل بیولوژیک آفات در مزارع گوجه فرنگی استان قزوین اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، یوسف درخشان افزود : از مرحله گل دهی تا برداشت کامل گوجه فرنگی3 مرحله رهاسازی زنبور انجام می شود که این طرح در سطح 4500 هکتار از مزارع استان انجام می شود .

وی اظهار کرد: این طرح با هدف کاهش مصرف سموم ، کاهش هزینه های تولید و سلامت محصول و حفظ محیط زیست انجام می شود.

درخشان تصریح کرد : هزینه هر هکتار اجرای این طرح مبلغ 210 هزار تومان بوده که 110 هزار تومان (55 درصد) آن یارانه دولتی و 100 هزا تومان سهم کشاوری است.

به گفته این مقام مسئول ؛ مبلغ کل یارانه برای اجرای این طرح 495 میلیون تومان است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: استفاده بیش از حد از سموم شیمیایی برای کنترل عوامل خسارتزای گیاهی عامل برهم زننده تعادل طبیعی ، زیست محیطی و به خطر انداختن سلامت محصول و مصرف کنندگان است.

درخشان تصریح کرد: استفاده از سموم تنها در مواردی توصیه می شود که سایر روشهای کنترل موثر نباشند زیرا سموم باعث از بین رفتن حشرات مفید و ایجاد مقاومت در آفات می شوند .

وی یاد آور شد :یکی از بهترین روشها ؛ کنترل بیولوژیکی بوده که استفاده از حشرات مفید برای کنترل آفات است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه گفت : گوجه فرنگی یکی از محصولات مهم سبزی و صیفی می باشد که در سال جاری 6050 هکتار از مزارع کشاورزی استان به زیر کشت این محصول رفته که بالغ بر 580 هزار تن محصول از این میزان اراضی کشاورزی برداشت می شود.

درخشان افزود : گوجه فرنگی از محصولاتی است که بیش از 4 تا 5 نوبت سمپاشی به طور متوسط بر علیه آفات آن صورت می گیرد.

وی یاد آور شد : در طرح کنترل بیولوژیک از دو نوع زنبور تریکوگراما و براکون برعلیه دو آفت هلیوتیس و توتا استفاده می شود که زنبور تریکوگراما پارازیت کننده تخم های آفت و زنبور براکون پارازیت کننده لارو آفت بوده که با تغذیه از آنها موجب کاهش جمعیت آفات و کاهش خسارت محصول می شوند .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید