Iranian Agriculture News Agency

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین :

دو محصول گندم و ذرت در حسابری آب استان ارزیابی می شود

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : در حسابرسی آب دو محصول گندم و ذرت استان مورد ارزیابی قرار می گیرد .

دو محصول گندم و ذرت در حسابری آب استان ارزیابی می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، احمد مستخدمی درجلسه کارگروه دوره آموزشی مدرسه در مزرعه که با حضور کارشناسان فنی آب و خاک برگزار شد با بیان این مطلب افزود : درهمین راستا ؛ دو مزرعه خراوان و قوشچی از اراضی منطقه تحت پوشش شبکه آبرسانی استان ؛ برای اجرای طرح حسابرسی بعنوان پایلوت انتخاب شده اند.

وی اظهار کرد: استان قزوین به جهت دارا بودن پتانسیل بالای سوابق مطالعاتی و اجرایی بخش کشاورزی ، داده های موجود در حسابرسی آب و همچنین مواجه بودن با کمبود منابع آبی به ‌عنوان پایلوت کشوری برای اجرای طرح حسابرسی آب انتخاب شده است .

مستخدمی افزود: همچنین منحصر به فرد بودن شبکه آبرسانی قزوین بعنوان اولین و مجهزترین شبکه آبرسانی در سطح کشور از دیگر دلایل انتخاب قزوین بعنوان پایلوت برای اجرای این طرح است .

وی یاد آور شد : شبکه آبرسانی قزوین  بالاترین ضریب انشعابات را دارد و بزرگترین شبکه آبرسانی کشور محسوب می شود .

مستخدمی خاطر نشان ساخت : منابع آبی که این اراضی کشاورزی را تحت پوشش قرار می دهند تلفیقی از منابع آب های سطحی ، رودخانه‌های فصلی ، چشمه و استفاده از آب های عمیق و زیر سطحی است که در ارزیابی این طرح اهمیت دارد .

این مقام مسئول تاکید کرد : قرار است نگاه بین‌المللی در این استان اجرا و تجربیات کسب شده . موفقیت در این طرح تحقیقی؛ به کل کشور تعمیم داده شود.

وی کاهش مصرف آب، افزایش تولید و ارتقای بهره‌وری آب از مهمترین شاخصه‌های فائو برای اجرای این طرح در استان قزوین  برشمرد.

مستخدمی یاد آور شد : بهمین منظور؛ کارگاه های آموزشی حسابرسی آب تا پایان فصل برداشت برای بهره برداران برگزار خواهد شد .

گفتنی است با توجه به بحران آب سازمان فائو در نظر دارد طرحی را در ۸ کشور به‌منظور ارتقای بهره‌وری آب در بخش کشاورزی اجرا کند که ایران نیز یکی از این کشورها است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید