Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین :

تهیه الگوی کشت دیم در 230 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: الگوی کشت دیم در سطح ۲۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهیه و تدوین شد.

تهیه الگوی کشت دیم در 230 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین مجید اسماعیلی با بیان این مطلب افزود : این طرح  با هدف تطبیق و اجرای سیاست سازگاری با کم آبی در استان اجرا می شود .

وی با بیان اینکه این الگو برای بهره برداری مطلوب و ارتقای بهره وری در اراضی دیم تهیه  شده اظهار داشت: مجموع اراضی کشاورزی استان ۴۸۹ هزار هکتار است که از این رقم ۲۳۰ هزار هکتار به اراضی دیم اختصاص دارد.

وی اظهار کرد: براساس الگوی تعیین شده در سال جاری ۱۰۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم استان به کشت گندم و هفت هزار و ۵۰۰ هکتار نیز به کشت جو اختصاص یافته که در محصول گندم شاهد توسعه بیش از هفت هزار هکتاری و در محصول جو نیز شاهد توسعه هزار و ۵۰۰ هکتاری نسبت به سال گذشته هستیم.

اسماعیلی تصریح کرد : همچنین کشت حبوبات در سطح ۱۵ هزار هکتار از اراضی دیم استان انجام شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین در ادامه گفت: با توسعه کشت دیم و استفاده از ارقام کم آب بر بدنبال ارتقای بهره وری فعالیت های کشاورزی در استان و همچنین صرفه جویی در مصرف منابع سفره های آبی زیرزمینی هستیم.

اسماعیلی افزود: درهمین راستا ؛ در سال ۹۷ ؛ هشت هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت زیره دفت که این رقم را در سال گذشته به ۴۵ هکتار افزایش دادیم و امیدواریم در سال جاری نیز شاهد رشد قابل ملاحظه کشت این محصول کم آب بر باشیم.

وی خاطر نشان ساخت : بمنظور اجرای برنامه های سازگاری با کم آبی تلاش می شود تا با اجرای برنامه های آموزشی کشاورزان را به کشت پاییزه و انتظاری که عملکرد بهتری داشته و آب کم تری نیز نسبت به کشت بهاره مصرف می کند، ترغیب کنیم.

به گفته وی ؛ بسته سیاست سازگاری با کم‌آبی در بخش کشاورزی استان از سال گذشته تهیه و از امسال به طور رسمی در دست اجرا است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید