Iranian Agriculture News Agency

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

800 هکتار مزارع جو استان بصورت علوفه سبز برداشت می شود

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : در سال زراعی جاری بیش از 800 هکتار از مزارع کشت پائیزه جو استان برای برداشت به صورت علوفه سبز (قصیل) اختصاص یافته است .

800 هکتار مزارع جو  استان  بصورت  علوفه سبز  برداشت می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین تورج بنیادی با اعلام این خبر افزود: این  رو ش کشت و  برداشت  محصول  جهت مصرف در دامداری ها به عنوان جایگزین علوفه کشت شده است .

وی پیش بینی کرد : از این میزان اراضی کشاورزی 24 هزار تن جو علوفه ای ( قصیل) تولید شود.

بنیادی تصریح کرد : با توجه به اینکه مشکلات عمده بخش دامپروری و دامداری استان در اوایل فصل بهار ؛ کمبود علوفه جهت خوراک دام برای دامداری ها می باشد جو قصیل به عنوان علوفه سبز برای تامین قسمتی از خوراک دامداریها مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه گفت : با توجه به کمبود آب در سطح استان و خشکسالی های بوجود آمده بر اثر برداشتنهای بی رویه از منابع آبی زیر زمینی ؛ کشت گیاهان علوفه ای خصوصا کشت جو و برداشت آن بصورت قصیل و اهمیت آن در مصرف آب کمتر نسبت به سایر کشتهای پاییزه از اهمیت بیشتری برخوردار است .

بنیادی افزود : برداشت جو  علوفه ای در مرحله شیری و خمیری صورت می گیرد که می توان به صورت تازه خوری برای دام و همچنین خرد شده و تحت شرایط سیلو در زمانهای مختلف استفاده شود .

وی یاد آور شد :  طرح کشت جو برای برداشت قصیل ( علو فه ای )  برای دومین سال متوالی است که در سطح مزارع کشاورزی استان انجام می شود .

این مقام مسئول گفت :  کشت اینگونه محصولات زارعی می تواند در مصرف آب و تامین بموقع علوفه با قیمت ارزان و بیشتر از نزولات جوی در فصل بهار و پاییز استفاده می شود و نیاز به برداشت آبهای زیر زمینی در این نوع کشت وجود ندارد .

بنیادی خاطر نشان ساخت : سازمان جهاد کشاورزی در راستای افزایش بهره وری تولید و تامین علوفه ها برای دامداری های سطح استان با توصیه های فنی و برگزاری کارگاهها و کلاسهای آموزشی در جهت شناساندن این توع کشت ؛ اقدامان لازم را برای سالهای آتی در برنامه دارد .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید