Iranian Agriculture News Agency

گزارش خبری

تقویت صنعت ماهیان زینتی، فرصتی ناب برای ارزآوری

توسعه صنعت پرورش ماهیان زینتی با توجه به تغییر سبک زندگی شهروندان و استقبال روزافزون مردم دنیا به داشتن آکواریوم می‌تواند فرصتی ناب و ارزشمند برای اشتغالزایی و رونق کسب و کارهای کوچک و همچنین ارزآوری برای کشور باشد.

تقویت صنعت ماهیان زینتی، فرصتی ناب برای ارزآوری

آپارتمان نشینی و هیاهوی زندگی شهری باعث شده تا جمع زیادی از شهروندان با تهیه و خرید یک آکواریوم پر از ماهیان زینتی و تماشای آن برای خود آرامش کسب کنند و تمدد اعصاب داشته باشند و برای لحظاتی از روز با مشغول شدن با آن از استرس های روزمره دور شوند.

با توجه به این موضوع و همچنین استفاده روزافزون از ماهیان زینتی برای دکوراسیون و ایجاد آرامش در محیط و زیباسازی در اماکن عمومی از جمله مجتمع های تجاری، گردشگری، ترمینال ها و فرودگاه ها ... امروزه این صنعت به ظرفیتی برای ایجاد اشتغال و ارزآوری تبدیل شده است.

 سالانه حدود ۲۰۰ میلیون قطعه ماهیان زینتی در ایران پرورش و تکثیر پیدا می کند که قزوین با نزدیک به ۳۰ میلیون قطعه سهم قابل توجهی در این میان دارد.

قزوین با پرورش و تکثیر حدود ۱۵ درصد از ماهیان زینتی ایران یکی از قطب های کشور در تولید این نوع ماهی محسوب می شود.

پرورش ماهیان زینتی معمولا در کارگاه های کوچک انجام می شود و جزو مشاغل کوچک به شمار می رود اما استارت تولید صنعتی و انبوه این ماهیان در قزوین زده شده است و یک واحد تولیدی به عنوان بزرگترین واحد تکثیر و پرورش ماهیان زینتی دنیا در این استان در دست ساخت است که با بهره برداری از آن ضمن اشتغالزایی برای ۵۰۰ نفر، ارزآوری قابل توجهی نیز نصیب کشور خواهد شد.

با بهره برداری از بزرگترین واحد تکثیر و پرورش ماهیان زینتی جهان در قزوین که در دست احداث است، این استان به قطب تولید و صادرات این محصول در منطقه و دنیا تبدیل خواهد شد.

رویای ساخت چنین واحدی ابتدا از یک مکان سربسته کوچک و چند متری آغاز شد و سپس این ایده با همت و تلاش سرمایه گذار به واقعیت نزدیک شد و به سمت عملی شدن پیش رفت.

فاز نخست این طرح مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد و اگر مانع خاصی سر راه ان ایجاد نشود در سال جهش تولید باید شاهد بهره برداری و افتتاح آن باشیم البته بوروکراسی های اداری موجب شده تا سرمایه گذاران این طرح نتوانند از تسهیلات مصوب برخوردار شده و به ساخت فازهای دیگر سرعت ببخشند.

قزوین به قطب تولید و صادرات ماهیان زینتی جهان تبدیل می شود

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایانا اظهار داشت: استان قزوین رتبه چهارم تولید ماهیان زینتی در کشور را داراست.

ایرج رحمانی افزود: در حال حاضر بزرگترین واحد پرورش و تکثیر ماهیان زینتی کشور و جهان در استان قزوین در حال اجراست و فاز نخست آن در سال جاری مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: با راه اندازی این واحد، قزوین به قطب نخست ایران و خاورمیانه در صادرات ماهیان زینتی تبدیل خواهد شد.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی قزوین اظهار داشت: این واحد نمونه بسیار خوبی برای تحقق شعار سال "جهش تولید" است و امیدواریم با حمایت دستگاه های ذیربط هرچه زودتر شاهد بهره برداری از آن باشیم.

رحمانی با بیان اینکه ماهیان زینتی تکثیر یافته در قزوین به پنج کشور صادر می شوند،یادآور شد: سال گذشته بیش از ۴۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی از قزوین به کشورهای همسایه صادر شد.

وی یادآور شد:  ۸۸ واحد پرورش و تکثیر ماهیان زینتی در استان قزوین فعالیت می کنند که حدود ۷۰۰  نفر در آنها مشغول کار هستند.

۳۰ میلیون قطعه به ظرفیت پرورش ماهیان زینتی کشور افزوده می شود

فرشاد کوشیار رئیس هیات مدیره شرکت آبزی پرور دشت قزوین که به عنوان بزرگترین واحد تولید ماهیان زینتی دنیا در قزوین در دست احداث است نیز اظهار داشت: این واحد در چندین فاز در شهرک صنعتی لیا در دست احداث قرار دارد.

 

وی اظهار داشت: کارخانه در دست احداث ما در یک فاز صنعتی و چند فاز شیلاتی در دست احداث است که کار ساخت و بهره برداری فاز صنعتی آن تقریبا به پایان رسیده است.

کوشیار با بیان اینکه واحد تولیدی ما پس از بهره برداری کامل به بزرگترین واحد پرورش و تکثیر ماهیان زینتی دنیا تبدیل خواهد شد،اظهار داشت: ظرفیت این واحد تولید سالانه ۳۰ میلیون قطعه ماهی زینتی است که در فاز نخست آن شاهد تولید سالانه ۱۰ میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی خواهیم بود.

فعال صنعت ماهیان زینتی با بیان اینکه در فاز صنعتی این شرکت به تولید قطعات،لوازم و شیشه آکواریوم می پردازیم و در حال حاضر خط تولید شیشه آکواریوم و گیاهان پلاستیکی فعال شده است،افزود: خط تولید غذای ماهیان زینتی را نیز در دست احداث داریم.

این کارآفرین گفت: با راه اندازی این شرکت برای ۵۰۰ نفر به شکل مستقیم اشتغالزایی خواهد شد که این رقم برای فاز نخست که قرار است تا پایان سال جاری مورد بهره برداری قرار گیرد، ۱۲۰ نفر است.

وی با بیان اینکه در واحد سنتی و فعلی خود صادرات به برخی کشورهای همسایه را تجربه کردیم،افزود: بدون شک با راه اندازی خط شیلات این واحد، صادرات خود را گسترده خواهیم کرد.

این فعال صنعت شیلات اظهار داشت: در حال حاضر به کشورهای ترکیه، عراق، گرجستان و جمهوری آذربایجان صادرات ماهی زینتی داریم.

وی با بیان اینکه با راه اندازی این طرح تولیدی بخش شیلات ارزآوری خوبی برای کشور خواهیم داشت، افزود: برنامه ریزی ما به گونه ای است که ۷۰ درصد تولیدات ما به کشورهای خارجی صادر شود و ۳۰ درصد محصول نیز روانه بازارهای داخلی شود.

کوشیار با بیان اینکه فاز نخست این طرح تولیدی با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است،اظهار داشت: آب و برق مجموعه وصل شده و برای گازرسانی نیز شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین قول مساعد را داده که تا تا پایان نیمه نخست امسال اجرایی شود.

وی در ادامه با اشاره به درخواست این طرح تولیدی در دست ساخت برای تسهیلات،اظهار داشت: درخواست وام ۷۰ میلیاردی ما در کارگروه های مربوطه در استان مصوب شده است اما به دلیل کاغذبازی های اداری پس از یک و نیم سال پیگیری هنوز موفق به دریافت آن نشده ایم و این مساله سرمایه گذاری ما را دچار اختلال کرده و اجرای طرح را طولانی کرده و هزینه های آن را نیز بالا برده و موجب زیان ما شده است.

این سرمایه گذار گفت: مقرر بود تا سند زمینی که از شهرک های صنعتی به ما واگذار شده به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات مالی قرار دارد اما متاسفانه با وجود پیگیری های فراوان موفق به دریافت سند زمین نشده ایم.

وی در خصوص مشکل ایجاد شده در دریافت تسهیلات اظهار داشت: به دلیل وجود مشکل بین اداره کل راه و شهرسازی و ثبت اسناد در خصوص تایید اسناد مادر، سند تفکیکی صادر نشده و به همین دلیل  نیزسند اراضی واگذار شده طرح تولیدی ما صادر نشده و نتوانستیم آنرا برای دریافت تسهیلات به عنوان وثیقه در اختیار بانک قرار دهیم.

کوشیار افزود: با وجود مراجعات مکرر به اداره کل راه و شهرسازی موفق به حل این مشکل و راهکاری برای آن نشدیم و حتی مدتی نیز عنوان شد که پرونده شما وجود ندارد و گم شده است! و متاسفانه به این زودی ها امیدوار به رفع مشکل نیستیم تا بتوانیم وثیقه بانک را تامین کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید