Iranian Agriculture News Agency

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین :

قزوین در اجرای سامانه آبیاری نوین در ردیف استان‌های برتر قرار گرفت

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : قزوین در سال گذشته در اجرای سامانه های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی در ردیف استان های برتر کشور قرار گرفت.

قزوین در اجرای سامانه آبیاری نوین در ردیف  استان‌های برتر قرار گرفت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، احمد مستخدمی با اعلام این خبر افزود : در همین راستا در سال جاری پنج هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان با هدف پیشبرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تحقق شعار سال به سامانه‌های آبیاری نوین تجهیز می‌شوند.

وی اظهار کرد: برنامه و سهمیه تعیین شده آبیاری نوین اراضی کشاورزی استان برای سال جاری ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار است که با توجه به ظرفیت ها و توانمندی استان در این حوزه، هدف گذاری ما اجرا در سطح پنج هزار هکتار است.

مستخدمی تصریح کرد : طی سال گذشته پنج هزار و۳۳۰ هکتار از اراضی باغی و زراعی استان به شبکه آبیاری مدرن تجهیز که نسبت به تعهد ۲ هزار و ۸۰۰ هکتاری در این سال، ۱۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشتیم.

مدیر امور آب و خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی قزوین یادآور شد: شبکه های آبیاری نوین اجرا شده در اراضی شامل کم فشار، تحت فشار یا با دستگاه، کلاسیک ثابت و یا موضعی یا قطره ای بوده است.

مستخدمی گفت: کاهش مصرف آب تا یک سوم، افزایش عملکرد کمی و کیفی محصولات و کاهش هزینه های تولید از جمله مزایای اجرای روش های نوین آبیاری در مزارع و باغ هاست.

وی با بیان اینکه میانگین مصرف آب در آبیاری های سطحی و به روش غرقابی در هر هکتار سالانه ۱۵ هزار متر مکعب است که این رقم با اجرای سامانه های نوین آبیاری می تواند حداکثر تا سه هزار و ۵۰۰ متر مکعب کاهش یابد افزود: این موضوع و اهمیت کنترل مصرف آب، ضرورت اجرای طرح های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی را برای ما آشکار می سازد.

وی اظهار کرد: تاکنون ۵۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به آبیاری های نوین تجهیز شده اند که از این رقم ۷۰ درصد زراعی و ۳۰ درصد باغی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید