Iranian Agriculture News Agency

مدیر راهبردی بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین

باغداران برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی ؛ توصیه های فنی را جدی بگیرند

مدیر راهبردی بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : کشاورزان و باغداران استان برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی ؛ توصیه های فنی کارشناسان کشاورزی را جدی بگیرند .

باغداران برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی ؛ توصیه های فنی را جدی بگیرند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، مهر پویان افزود: با توجه به پیش بینی شمالی شدن جریانات هوا ازامروز دوشنبه 25 فروردین ماه، ضمن افزایش ناپایداری ها، شامل افزایش ابر، وقوع پدیده مه و بادهای سرد شمالی، کاهش محسوس دما و رگبار و رعد و برق در بعضی مناطق، به لحاظ دمایی کاهش دما تا آستانه های صفر درجه سانتیگراد در صبح روز سه شنبه قابل پیش بینی است و همچنین احتمال رگبار پراکنده و وقوع تگرگ نیز می رود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه این سامانه فاقد رطوبت و بارش کافی بوده ؛ احتمال وقوع یخبندان تشعشعی با توجه به گذر سامانه، سکون باد و صاف شدن هوا و بدون ابر بودن آسمان، از سه شنبه شب تا اول صبح روز چهارشنبه 27 فروردین ماه بسیار بالاست.

به گفته وی، عموماً یخبندان های تشعشی موجبات خسارت سرمازدگی در باغات میوه می شود ، بنابراین کشاورزان و باغداران نسبت به آماده باش و تأمین سوخت، ادوات و تجهیزات لازم و کاربرد اصولی و کافی اقدام کنند.

مدیر راهبردی بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه به باغداران توصیه کرد  نسبت به درزگیری و ترمیم پوشش گلخانه ها، و اماکن نگهداری دام و طیور و تأمین سوخت کافی، آمادسازی سوخت و تمهید تجهیزات و ادوات اعم از پلار باغی، بخاریها، هیترها، مواد سوختنی بادوام، و یا بکارگیری فن ها و دراگون ها، ماشین مولد باد، توری های ضد سرما، محافظ ها و ... برای باغدارانی که مجهز به این دستگاه ها هستند  اقدام کنند.

مهرپویان افزود: همچنین حضور شبانه در باغات حساس به سرمازدگی در شب سه شنبه و شب چهارشنبه و پایش دما، وضعیت باد و میزان ابر در آسمان ، عدم خاک ورزی و شخم باغات بدلیل کاهش هدایت گرمایی و افزایش احتمال خطر سرما ، حذف علف های هرز با موور بدون شخم زدن بدلیل وجود علف های هرز و افزایش احتمال سرمازدگی در شرایط خاص ، عدم هرس باغات و به تاخیر انداختن آن  تا چند روز دیگر اقدام کنند .

وی همچنین به باغداران توصیه کرد : درصورت نداشتن دستگاهی خاص چنانچه بخواهند از توده های آتش استفاده کنند حتماً تعداد آن زیاد تا حداقل 100 عدد در هر هکتار و حجم آتش کم باشد. آتش های بزرگ کارساز نبوده و گرمای آنها مستقیماً به بالا حرکت کرده و از لایه وارونگی خارج می شود و آتش زدن تعدادی لاستیک و ایجاد دود غلیظ و سیاه بیهوده است و جز آلودگی محیط زیست و هدر دادن انرژی مزیتی ندارد.

وی یاد آور شد : مواد سوختنی باید تا زمان طلوع آفتاب دوام داشته باشند چون زهرآگین ترین دما درست کمی قبل طلوع آفتاب رخ می دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید