Iranian Agriculture News Agency

مسئول واحد مدیریت راهبردی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

کشاورزان قزوین مراقب سرمازدگی باغات در روزهای آینده باشند

مسئول واحد مدیریت راهبردی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: با توجه به احتمال کاهش شدید دما در ۲ روز آینده، باغداران باید از محصولات خود در مقابل سرمازدگی محافظت کنند.

کشاورزان قزوین مراقب سرمازدگی باغات در روزهای آینده باشند

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، مهدی مهر پویان اظهار کرد: با توجه به امکان تغییر پیش‌بینی‌های هواشناسی و ورود سامانه سرد قطبی به استان قزوین و احتمال کاهش شدید دما در روزهای آینده به ویژه روز چهارشنبه و پنج شنبه و همچنین وجود خطر سرمازدگی، باغداران باید از درختان و محصولات خود در مقابل سرد شدن هوا محافظت کنند.

وی با یادآوری اینکه درختان باغی و میوه آنها در این روزها در حساس‌ترین مراحل رشد و نمو خود قرار دارند، گفت: از آنجایی که درختان باغات در این روزها شکوفه زده و در مقابل کاهش شدید دما و هوای خیلی سرد بسیار آسیب پذیر هستند، باغداران و باغبانان ما باید این هشدار را جدی بگیرند تا مانند سال ّ‌ّ‌های گذشته محصولات آنها از بین نرود.

مهر پویان  بیان کرد: در باغات سنتی که هیچ گونه دستگاه گرما سازی در آنها پیش‌بینی و تعبیه نشده، باغداران حتماً باید شب‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه تا صبح در باغ‌های خود حضور داشته باشند و اقدام به گرم کردن فضای باغات کنند.

وی افزود: باغداران و باغبان‌ها لازم است دماسنج دستی با خود به همراه داشته باشند و به طور مرتب دمای هوا را کنترل کنند تا به محض کاهش شدید دمای هوا و نزدیک شدن آن به آستانه صفر درجه، نسبت به روشن کردن تعداد کافی بخاری باغی اقدام کنند.

مسئول واحد مدیریت راهبردی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان این که به طور متوسط برای هر هکتار باغ به ۱۵۰ تا ۱۷۰ بخاری نیاز است، گفت: منظور از بخاری همان پلارهای باغی هستند که باید در تعداد زیاد و پراکنش مناسب با شعله‌های کم در سطح باغات به کار گرفته شوند البته باغداران باید مراقب باشند تا شعله این پلارها بالا نرود؛ چرا که در این صورت امکان آتش‌سوزی و گرمازدگی محصولات وجود دارد.

مهر پویان یادآور شد: همچنین در باغات مدرن که دارای دستگاه‌ّهای پیشرفته‌ای مانند دمنده‌های حرارت زا و دراگون‌های ثابت و متحرک، ماشین‌های مولد باد و چاهک معکوس برای کنترل سرمازدگی هستند، باغبانان باید این ادوات و تجهیزات را از امروز آماده کنند تا بتوانند در برابر بروز خطر سرمازدگی باغ‌ّ‌های خود را محافظت کرده و محصولات خود را نجات دهند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید