Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

پتانسیل اجرای سالانه ۷ هزار هکتار آبیاری مدرن در استان قزوین را داریم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: با تمهیدات فراهم شده و وجود نیروهای توانمند در صورت تامین اعتبار قادریم سالانه ۷ هزار هکتار آبیاری مدرن را اجرا کنیم.

 پتانسیل اجرای سالانه ۷ هزار هکتار آبیاری مدرن در استان قزوین  را داریم

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین فاطمه خمسه  با بیان مهمترین فعالیت‌های سال گذشته اظهار داشت: قزوین به عنوان قطب کشاورزی کشور بیش از ۵ درصد مواد غذایی کشور را تأمین می‌کند و با تولید ۱۳ نوع انگور در استان توانسته‌ایم رتبه سوم کشور را کسب کنیم و در محصولات دیگر مانند پسته، فندق، جایگاه خوبی در کشور داریم و در تأمین نیازهای اساسی مردم سهم زیادی داریم.

وی بیان کرد: در سال گذشته روزهای پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشتیم اما همه همت خود را به کار بستیم تا شعار رونق تولید محقق شود.

خمسه تصریح کرد: با اقدامات انجام شده توانستیم در تولید برخی محصولات مهم از جمله گندم، فرآورده‌های دامی به پایداری تولید برسیم و در تأمین نهاده‌های کشاورزی که با شرایط سخت تحریم مواجه بودیم توانستیم نیازهای کشاورزان و فعالان این بخش را تأمین کنیم.

وی گفت: در سال گذشته ۲۵۰ طرح مهم کشاورزی با ۱۵۴ میلیارد تومان اعتبار افتتاح شد و به بهره برداری رسید که برای ۷۳۰ نفر هم شغل ایجاد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: یکی از کارهای مهم انجام شده اجرای طرح آبیاری تحت فشار است که در سال گذشته ۵۳۰۸ هکتار از اراضی تحت پوشش این طرح قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در اجرای مصوبات سفر رئیس جمهور تاکنون ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش آبیاری مدرن قرار گرفته به پایان رسیده و اعتبارات خوبی هم با همکاری سازمان برنامه و بودجه استان برای تداوم اجرای آن اختصاص داده شده است.

خمسه تصریح کرد: در سنوات گذشته در خوش بینانه ترین وضعیت حدود ۲۶۰۰ هکتار طرح آبیاری در سال اجرا می‌شد در حالی که از سال ۹۶ به بعد هر سال ۵ هزار هکتار عملیاتی شد و برای امسال قادریم تا ۷ هزار هکتار از مزارع و باغات را تحت پوشش آبیاری مدرن قرار دهیم و اگر اعتبارات اختصاص یابد می‌توانیم تا ۲۰ هزار هکتار آبیاری مدرن را عملیاتی کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: در تولید محصولات مهم از جمله گوشت قرمز، سفید، شیلات و تخم مرغ، استان قزوین جایگاه خاصی دارد.

خمسه افزود: تولید ۴۰ هزار تن گوشت سفید، ۲۸ هزار تن گوشت قرمز، ۳۶۰۰ تن ماهی، ۶۵ هزار تن تخم مرغ استان قزوین را در تأمین مواد غذایی در ردیف استان‌های مهم قرار داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: در زمینه تولید مرغ با توجه با شرایط کشور هم اکنون مازاد تولید داریم که با هماهنگی شرکت پشتیبانی امور دام نسبت به خرید تولیدات مرغداران مهیا شده است.

وی کاهش قیمت مرغ در بازار را ناشی از کم شدن تقاضا دانست و افزود: به دلیل تعطیلی واحدهای صنفی، کاهش رفت و آمدهای نوروزی و مسافرت‌ها شاهد کاهش تقاضا و درنتیجه کاهش قیمت مرغ بودیم.

خمسه بیان کرد: در زمینه تولید مرغ با توجه با شرایط کشور هم اکنون مازاد تولید داریم که با هماهنگی شرکت پشتیبانی امور دام نسبت به خرید تولیدات از مر غداران اقدام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: امسال را به نام شکوفایی گلخانه‌ها نامگذاری کرده‌ایم و چشم انداز ما ایجاد ۲۰ هزار هکتار گلخانه برای بهره برداری در سال‌های آینده است که با این کار نسبت به مدیریت منابع آبی و کاهش هزینه‌های تولید اقدام خواهد شد.

وی بیان کرد: سیاست وزارتخانه تأمین زیرساخت‌ها برای توسعه گلخانه‌ها است و در سال گذشته ۱۵ هکتار گلخانه افتتاح شد و امسال با جذب سرمایه گذاران جدید و تسهیل در صدور مجوز نسبت به توسعه گلخانه‌ها اقدام خواهیم کرد.

خمسه اظهار داشت: افزایش تولید کیفی محصول، کاهش هزینه‌ها، مدیریت منابع آبی و افزایش محصول از مزایای توسعه گلخانه‌ها است.

وی بیان کرد: در سال گذشته ۱۴۹ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم رفت و امسال ۱۵۴ هزار هکتار از اراضی به کشت گندم اختصاص خواهد یافت که ۵ هزار هکتار نسبت به سال زراعی قبل افزایش زیر کشت داشته‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: با افزایش شش درصدی در تولید گندم توانستیم در این زمینه به خودکفایی برسیم و این دستاورد ارزشمند مرهون تلاش کشاورزان و بهره برداران استان هستیم.

خمسه اظهار داشت: در سال گذشته ۳۱۷ هزار تن محصول گندم داشتیم و امسال با ۶ درصد افزایش این میزان به ۱۵۴ هزار هکتار خواهد رسید و با توجه به افزایش ۴۷ درصد قیمت خرید تضمینی گندم از سوی دولت پیش بینی می‌شود امسال شاهد افزایش خوبی در روند خرید گندم باشیم.

وی در مورد حمایت مالی دولت از طرح‌های بخش کشاورزی هم گفت: در سال گذشته با پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل تبصره ۱۸، بهین یاب، اشتغال گام مهمی در راستای کمک به تولید و حل مشکلات واحدهای بخش کشاورزی برداشته شده است.

وی گفت: در سال گذشته تعداد ۱۰ نفر از کشاورزان نمونه کشوری از استان قزوین انتخاب شدند که بیانگر جایگاه استان در بخش کشاورزی و توانمندی بهره برداران این بخش است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در خصوص تأمین سوخت مورد نیاز کشاورزان اظهار داشت: با هماهنگی انجام شده مقرر شده تا سوخت مورد نیاز کشاورزان را در سال جاری تأمین کنیم تا بهره برداران با مشکلی مواجه نشوند.

خمسه افزود: سرمازدگی بهاره بیش از دو سال است به کشاورزان خسارت زده است که با توجه به تغییرات جوی در روزهای آینده باید کشاورزان و بهره برداران برای کاهش خسارات ناشی از سرمای هوا اقدام کنند.

وی بیان کرد: تلاش شده تا با آموزش کشاورزان و توزیع ارقام مقاوم میزان خسارت کشاورزان را کاهش دهیم اما با توجه به تغییرات شرایط جوی و سرد شدن هوا در روزهای آینده از کشاورزان درخواست می‌کنیم در باغات خود حضور یابند و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید