Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان قزوین :

اجرای طرح پیش آگاهی برای 4 آفت مهم استان قزوین

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : طرح پیش آکاهی و تعیین مدل برای 4 آفت گیاهی مهم در استان اجرا می شود .

اجرای طرح پیش آگاهی برای 4 آفت مهم استان قزوین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین یوسف درخشان با اعلام این خبر افزود: این طرح  با استفاده از یارانه آزاد سازی سموم طرح پیش آگاهی و تعیین مدل برای آفات کرم خوشه خوار انگور، مگس زیتون، کرم خراط گردو ، کرمانیای پسته اجرا می‌شود.

به گفته وی ؛ برای اجرای این طرح  790 میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است .

درخشان خاطر نشان کرد: در همین راستا؛عقد قرداد با 4 کلینیک گیاهپزشکی و با بکار گیری 8 کارشناس گیاهپزشک از بیستم اسفند ماه سال جاری آغاز و تا پایان شهریورماه سال آینده  ادامه خواهد یافت .

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قز وین در ادامه گفت : در این طرح  عوامل خسارتزای گیاهی 1700 هکتار  گندم ، 800 هکتار زیتون ، 500 هکتار انگور ،400 هکتار پسته و 100 هکتار گردو تحت نظارت و اجرای مدیریت تلفیقی آفات قرار می گیرد.

درخشان افزود : همچنین با استفاده از دیتالاکر به همراه تله های فرمونی و تعیین  GDD  یا درجه حرارت موثر روزانه نسبت به تعیین مدل پیش آگاهی برای 4 آفت مهم استان ( خوشه خوار انگور، مگس زیتون ، کرم خراط و کرمانیای پسته ) وبا استفاده از آخرین یافته های تحقیقاتی اجرا خواهد شد.

وی هدف از اجرای این طرح را ؛ تعیین مدل پیش آگاهی برای مگس زیتون و کرم خراط و راستی آزمایی مدل های قبلی خوشه خوار انگور و کرمانیای پسته ذکرکرد و گفت : در این طرح می توان  بهترین زمان سمپاشی با بررسی بیولوژی آفت و اطلاع رسانی حداقل یک هفته از قبل به باغداران جهت کنترل آفت بررسی می شود .

به گفته ی درخشان ؛ با اجرای این طرح از سمپاشی های بی مورد  و مصرف بی رویه آفت کش ها جلوگیری می شود .

وی تاکیدکرد : پیش آگاهی ؛ پایه و اساس مدیریت تلفیقی آفات و تولید پایدار است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید