Iranian Agriculture News Agency

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین :

11 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت محصولات سبزی، صیفی و جالیزی می‌رود

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : سال آینده 11هزار و 430 هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت محصولات سبزی ، صیفی و جالیزی خواهد رفت.

11 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت محصولات  سبزی، صیفی و جالیزی می‌رود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، تورج بنیادی با اعلام این مطلب افزود:  برنامه های ابلاغی سطح کشت محصولات سبزی، صیفی و جالیزی استان در سال آینده 11هزار و 430 هکتار تعیین شده که نسبت به برنامه ابلاغی  سال 98  که 12هزار و  214 هکتار بوده حدود 6.5 درصد کاهش دارد.

وی پیش بینی کرد از این میزان سطح زیر کشت بیش از  561 هزار و 450 تن انواع محصولات سبزی، صیفی و جالیزی  تولید شود.

به گفته ی وی ؛ تولید محصولات جالیزی ، سبزی و صیفی در استان در سال جاری  628هزار و 133 تن بوده است .

بنیادی تصریح کرد : از مهمترین برنامه های ابلاغی سطح کشت به استان ؛ گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی است.

به گفته ویبر اساس برنامه ابلاغی ی سطح کشت برای گوجه فرنگی 7 هزار و 250 هکتار ، سیب زمینی 500 هکتار و پیاز 180 هکتار تعیین شده که پیش بینی می شود از این میزان سطح کشت 403 هزار و 825 تن گوجه فرنگی ، 20 هزار تن سیب زمینی و 8 هزار و 100 تن پیاز تولید شود.

وی اضافه کرد : با توجه به ابلاغی وزارت جهادکشاورزی  اجرای به موقع و رعایت سقف کشت محصولات به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانهای تابعه  ابلاغ شده است .

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان قزوین با اشاره به افزایش روز افزون دانش تولیدکنندگان بخش کشاورزی و توسعه سیستم های نوین آبیاری گفت : بکارگیری روش های نوین آبیاری با نوار تیپ ، عرضه کودهای ریزمغذی باکیفیت و توزیع بذور هیبرید با پتانسیل عملکرد عالی و تنوع در ارقام هیبرید باعث شده تامیانگین تولید و عملکرد این محصولات در استان افزایش یابد.

بنیادی افزود : در راستای پایداری تولید محصولات سبزی، صیفی و جالیزی و همگام با افزایش عملکرد در واحد سطح، هیچگونه برنامه ای برای افزایش سطح زیر کشت و تولید در استان و جود ندارد و تمام تلاش و تمرکز کارشناسان و تولیدکنندگان استان بایستی بر روی کاربرد بهینه نهاده ها در جهت افزایش تولید در واحد سطح باشد.

وی خاطر نشان ساخت : با توجه به محدودیت منابع آبی موجود در سطح استان و فسادپذیری زودهنگام محصولات سبزی و صیفی تولید شده ؛ رعایت سقف برنامه های ابلاغی به منظور جلوگیری از تولید مازاد و همچنین مصرف بهینه نهاده های کشاورزی به ویژه آب، مورد تأکید جدی سازمان جهاد کشاورزی استان است.

بنیادی از کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی استان خواست : با رعایت کردن میزان کشت ابلاغی و استفاده از نظرات کارشناسان بخش کشاورزی در تولید محصولات سبزی، صیفی و جالیزی از بروز مشکلاتی همچون مازاد تولید مخصوصا در زراعت گوجه فرنگی جلوگیری شود تا در نهایت با عدم تقاضا و عرضه نشدن به موقع محصول با توجه به هزینه های کاشت، داشت و برداشت؛ ضرر و زیان اقتصادی متوجه کشاورزان وتولید کنندگان استان نشود.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید