Iranian Agriculture News Agency

طهماسبی تصریح کرد:

بهره‌وری باغات با انتخاب پایه و رقم مناسب

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت : انتخاب پایه و رقم مناسب در باغات می‌تواند باعث ارتقای بهره وری بخش کشاورزی شود.

 بهره‌وری  باغات با انتخاب پایه و رقم مناسب

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، محمدعلی طهماسبی معاون باغبانی وزارت جهادکشاورزی در آئین بزرگداشت تجلیل از تولید کنندگان برتر ملی و استانی بخش کشاورزی  قزوین با اشاره به اینکه انتخاب پایه و رقم مناسب بهره وری  باغات را بدنبال دارد، گفت:در کاشت نهال باید رقم و پایه مناسب به درستی انتخاب شود تا سرمایه باغدار از بین نرود .

وی به انتخاب نمونه های بخش کشاورزی در استان قزوین اشاره کرد و گفت: انتخاب نمونه‌های بخش کشاورزی یک المپیاد فرهنگی و تولیدی است و رقابت ها  در این زمینه بسیار بالاست .

طهماسبی تصریح کرد : کشاورز یک هنرمند است زیرا با بکارگیری دانش، تجربه، ماشین آلات کشاورزی، منابع آب و خاک توانسته خلاقانه هنرمندی کند و محصول را با کیفیت بالا به ثمر برساند .

وی با بیان اینکه در استفاده از آب بهره‌وری پایینی داریم و وقتی آن را به درستی مصرف نکنیم همه بخش‌ها و مناطق دچار مشکل می‌شوند، اظهار داشت: این مساله به معنای سوراخ کردن یک کشتی است که رفته رفته همه جای آن به تدریج آسیب دیده و نابود می‌شود.

این مسوول اضافه کرد: باید با استفاده از فناوری‌ها و دانش روز بتوانیم به بهترین شکل ممکن مشکل بهره‌وری پایین در حوزه کشاورزی خود را حل کنیم.

وی تاکید کرد : کشاورزان پیشرو باید مروج باشند و دارایی های علمی و فنی خود را ترویج دهند .

طهماسبی یاد آور شد : بهرهوری در اغلب مزارع و باغات کشور پایین است؛ بنابراین باعث کاهش سرمایه در بخش می شود .

معاون وزیر در بخش باغبانی با بیان اینکه  بهره وری آب در کشور پایین است و باید توجه ویژه ای به آن شود، گفت : منطقه نرجه در شهرستان تاکستان از توابع استان قزوین بعنوان یک پایلوت کشوری مطرح است زیرا صرفه جویی و بهره وری منابع آبی از شاخصه های آن است .

طهماسبی افزود: تسهیلات خوبی در زمینه بهره وری منابع آبی در کشور تخصیص داده شده که یکی از آنها تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه های نوین ابیاری است .

وی به سرمازدگی در باغات اشاره کرد و گفت : سرمازدگی نیز یکی از معضلاتی است که هر ساله در کشور رخ می دهد و  سرمازدگی در استان قزوین هر ساله 32 هزار هکتار باغات گردو تا 70 درصد آسیب و خسارت وارد می‌کند .

طهماسبی اضافه کرد: انتخاب پایه و رقم مناسب و استفاده از سرشاخهکاری و نهالهای کشت بافتی می تواند راهکار مناسبی برای این مشکل در باغات گردو باشد .

وی تصریح کرد: در حال حاضر 5100 هکتار از باغات استان به زیر طرح فراز رفته که با اجرای این طرح از افزایش کمی و کیفی محصول ، افزایش عملکرد و رقابت و  کاهش میزان مصرف سموم و هزینه های تولید را بدنبال دارد .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید